söndag 27 januari 2013

Struntar väl i om det ska heta laaaakrits eller lackrits

Jag har ju två stora laster: ostbågar och lakrits. Ostbågar kan jag med viss övertalning lugna mig med vissa perioder. Men lakrits - det bara måste jag ha. Varje dag. Ett grundläggande behov, helt enkelt, helt att jämföras med behov av vitaminer och proteiner och sånt där.

Så häromdagen så tyckte jag väldigt synd om mig själv när det inte fanns en endaste lakritsgnutta i hela huset. Så kan man bara inte ha det. Och jag var just då väldigt värd extremt god lakrits, tyckte jag. Så jag körde till Gotte-Lisa på Emporia. Där finns det svindyrt lösgodis (det är de bästa sorterna) och svindyra chokladpraliner. Och så svindyr lakrits. De godaste sorterna, de man bara behöver en liten bit av när suget sätter in.

Jag köpte en burk av den där löjligt goda lakritsen från Bornholm, saltlakritssorten. De har även sorter med chili och tranbär och annat kul i lakritsen. Eller den som heter Lakrits A där lakritsen ligger i en chokladkula som i sin tur är rullad i salmiakpulver. Bornholmslakritsen är så dyr så det är pinsamt att berätta vad man har betalat för en liten burk.

Lika dyr är lakritsen från Lakritsfabriken. Och lika god. Så jag köpte båda...plus att jag köpte lite lakrits i lösvikt också, såna där goda sorter man inte kan låta bli.

Nu har jag en del i mitt förråd igen. För stunder som kräver belöning eller tröst.

5 kommentarer:

  1. Åh, så gott! Så frestad jag blir! laktis är man alltid värd.
    En annan lakritsälskare (maman)

    SvaraRadera
  2. Men har du provat lakritsen på ert lokala bageri, den finns på kryp avstånd!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oh ja, den har jag ätit mycket av. Väldigt mycket, så att jag nästan tröttnat lite på den. Men den är väldigt god, det är den.

      Radera
  3. här känner jag mig helt utanför... Lakrits är verkligen något jag inte överhuvudtaget tycker om... kalla det anis, strega eller laaaakrits eller vad som... men det tar över all smak och det smakar inte gott alls i min mun... jolmigt, kvalmigt och som gammal medicin när man var barn... men det är kul tycker jag... att man kan tycka så himla himla olika.... /Åsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det är tur att vi tycker olika. Hemma hos oss är det bara jag som gillar lakrits, så jag får alltid ha mitt godis ifred.
      Jag är å andra sidan inte jätteförtjust i choklad, och det brukar höjas ett eller annat ögonbryn över det. Visst, kan bli sugen på en dajm eller så, men det är inte det där jättechokladsuget andra kan ha.

      Radera