måndag 16 augusti 2021

Måndag, med stort M

Det finns måndagar, och så finns det måndagarnas Måndag med stort M, nämligen första måndagen efter semestern. Och för mig är den idag.


I lyxigt långa sex veckor har jag varit ledig, hånskrattat åt väckningsfunktionen i mobilen och burit mig helt oansvarigt åt vad gäller matvanor, regelbunden träning och moraliskt leverne. Min målsättning inför semestern var:

1. spela mycket golf
2. spela mycket datorspel

Och när jag nu summerar dessa dekadensens sex veckor kan jag konstatera att jag har:

1. spelat sanslöst mycket golf (32 rundor på sex veckor...)
2. spelat datorspel i galet många timmar

Så jag är väldigt nöjd. Jag är väldigt solbränd i ansiktet, på armarna (upp till t-shirtlinjen), på vaderna och på ena handen (golfhandskeeffekten). Resten av kroppen är kritvit. Jag har badat en (1) gång. Och jag har läst en del böcker, men inte alls lika många som jag nog brukar göra.

Och med alla dessa golftimmar och datorspelstimmar i kroppen, denna dekadens (nerdragen rullgardin trots soligt väder +löjligt sena sänggåenden) och känsla av frihet ("vi skiter i att laga mat idag också, va?") så kände jag att UppstartsMåndag också kunde innebära att öppna bloggverktyget och ge Carolina lever... lite uppmärksamhet. Senast var ju på julafton...

Vad kan jag behöva berätta om de senast gångna månaderna då som kan vara bra att veta om min nyvunna energi håller i sig och jag fortsätter blogga några dagar till? Vete fan. 53-årig bibliotekarie jobbar och kör sin orange Mini som ett jehu tur och retur till Ystad. Dag ut och dag in. Utom när hon jobbat hemifrån djupt nedsjunken i läsfåtöljen med laptopen i knäet, snygg tröja på ovandelen och skitsunkiga joggingbyxor på nederdelen (teamsmöten...). 

Dottern har flyttat hem igen, och tänker ägna närmaste året åt jobb i stället för studier. Visby i pandemins tid var inte jättekul om man tillbringade vintern ensam (enbart distansundervisning) i ett rum med kokvrå. Så hon tänkte om, och har under sommaren jobbat med att köra budbil till bilverkstäder, och från idag ska hon vara timanställd vikarie på förskolorna i Lunds kommun. Hon var tillgänglig från klockan 7.00 imorse. 07.20 hade hon fått jobb. Så det där blir nog bra.

Och livet annars då? Äsch, jag summerar:

1. jag spelar mycket golf
2. jag spelar mycket datorspel


2 kommentarer:

  1. Saknat dina inlägg. Välkommen tebax och skriv nu snart igen .

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! och jag ska försöka vara flitig... :)

      Radera