måndag 29 januari 2018

Nu kommer surt gnäll.

En helg gick, och jag ansträngde mig hårt att dela upp den i lördag - helt kravlös vila med sovmorgon, läsning och vårdande av träningsvärk, och söndag - övningskörning med son (motorvägspåfarter... vi överlevde), löprunda (aj), betala räkningar (aj aj aj), städa badrum och allt sånt där. Och innan jag hann säga pip var det banne mig söndag kväll igen.

Tyvärr började arbetsveckan med stor irritation: I fredags lämnade jag mitt lilla bibliotek i prydlig ordning för att på måndagsmorgonen kunna ta emot en klass ettor som bokat bibliotekstid. Men när jag kom idag på morgonen låg böckerna huller om buller i hyllorna. Kände mig helt förvirrad ända tills en annan grupp barn berättade för mig att "i fredags när du inte var där" (jag jobbar på stadsbiblioteket på fredagseftermiddagarna) så släppte läraren in oss i biblioteket i alla fall, eftersom vi ju var tvungna att ha böcker till skolan. Hon sa att vi skulle komma in nu efteråt och låna böckerna.

Jaha. Några av barnen kom mycket riktigt in och fick sina böcker lånade på sig. Några sa att de tagit hem böckerna och glömt att ta hit dem igen. Ganska många kom inte alls - eller vad vet jag? Det såg ut som att en hel skolklass röjt runt i hyllorna, men jag har ingen aning om hur många böcker som lämnade biblioteket eller vem som har dem. Jag verkligen avskyr att behöva känna mig som den gnatiga i biblioteket som bara tjatar om att lämna tillbaka böcker, och nu är jag alltså duktigt irriterad över stök och försvunna böcker, men ännu mer irriterad över att jag blir så arg, eller att jag ska behöva bli det. Det här förfarandet (lärare med nyckel som behöver) råkar man som skolbibliotekarie ut för med jämna mellanrum - men när biblioteket som här också är en folkbiblioteksfilial är det inte OK. Eller, en bok som skrivs upp kan vara OK - en hel klass lånade böcker som inte skrivs upp någonstans (och som dessutom lämnar oreda efter sig) är inte OK.

Så.  Nu har jag fått skriva av mig. Nu vill jag bli på bättre humör och ge eleverna som kommer ett bra bemötande och fina boktips istället för gnat och tjat om lån och förseningar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar