onsdag 12 september 2012

Vitvarornas krig mot Landin-Grubb

Som om det nu inte vore nog med att AVG och Google krigar i min dator så har tydligen våra vitvaror startat öppet krig mot oss.

På mindre än ett år har
1. Tvättmaskinens motor pajat - vi fick köpa ny tvättmaskin
2. Torktumlarens dörr pajat plus att den låter som en skördetröska modell gigantus när den arbetar - vi har fått dörren till att kunna stängas igen men väntar dag efter dag på att hela maskineriet ska skära ihop det också
3. Spisens ugnslucka har pajat bortom all lagning - vi gav upp och köpte en ny spis till sist eftersom vi inte hittade en reservlucka
4. Och nu har banne mig diskmaskinen lagt av totalt. Visst, den la av redan i början på sommaren, men så satte den igång igen. Och la av. Och satte efter ganska tuff övertalning igång igen. Men nu har vi förstått att det där, det var bara dödsryckningar. Nu är den död. Den står bara och brummar och varken diskar, sköljer eller gör något alls. Så, ja, vad ska vi göra? Ta hit en reparatör som först säger att "nä, det där kan jag inte göra något åt" och sedan ta 2000:- i betalt för att säga det? Eller köpa ny diskmaskin...?

Det känns som att vi köpte alla vitvarorna alldeles nyss! Men om man bara tänker efter en liten stund så kommer man på att "hm, ja, det är ju ändå ett antal år sen vi flyttade till Vismarlöv". Jo. 12 år i år faktiskt. Och de där stackars maskinerna, de har verkligen verkligen fått jobba. Speciellt tvättmaskinen och diskmaskinen. Fatta hur mycket tvätt en familj på fyra (där de två vuxna envisas med att smutsa ner träningskläder dagligen) får ihop! Och hur många glas och tallrikar och små ostbågeskålar familjen L-G smutsar ner på ett dygn? Kanske vitvarorna har rätt att gå i pension nu ändå.

Fast hur kul kan det vara att vara en gammal diskmaskin som står i vitvarornas sorgliga hörna på återvinningsstationen. Talar de om gamla tider? Liksom:
Tvättmaskin 1: En gång fick jag köra 11 tvättar på en dag. Min familj kom hem från orienteringssemester och hade smutsat ner otroliga mängder kläder.
Tvättmaskin 2: Hah! Det är väl inget! I vår familj envisades man med att dela upp tvätten i olika färger, så i stället för en kulörtvätt fick jag jobba med Svarta tvätten, Röda tvätten, Gröna tvätten och Blåa tvätten.
Diskmaskin Brum-brum: Men ni får i alla fall inte matrester i avloppet. Vet ni hur äckligt det är att ha en massa soggiga ostbågar i alla utgångar? Eller halvt uppblötta diskmedelstabletter? Svider gott i avloppsslangen det, kan jag säga.
Spisen Spis: Om ni bara visste hur lyckliga ni är som verkligen har utnyttjats så bra. På mig har de mest stekt flottiga saker. Min ugn kan göra tusen fiffiga grejer, men tror ni att de har utnyttjat det? Nä, värma pommes och värma pommes och så steka läskiga grejer så att jag fått stekflott överallt och sett schaskig ut.
Torktumlare 25: Människor är dumma. Jag måste rensas på ludd för att funka som jag ska. Och tror ni att de fattar det? Nä. Rena rama heltäckningsmattan i luddfiltret. Ingen luft ut. Ingen luft in. Hur tror de att man ska kunna sköta sitt jobb då?

Och så vidare, och så vidare. Gå dit någon mörk natt, så får du se och höra. Smutsiga och ledsna står de där, med avklippta sladdar och krossade ugnsluckor, med fettränder på sidorna och gulnade fronter. Jobbat hårt har de fått göra, dyra var de men nu vill ingen ha dem längre.

3 kommentarer:

  1. Det är ju nackdelen med att byta många vitvaror på en gång - man får fortsätta göra det så länge man bor kvar...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis! Så redan 2023-24 är det dags igen. Ett evigt flängande till vitvaruaffärerna.

      Radera
  2. Men då vet ni vart sparandet ska gå till dess!

    SvaraRadera