tisdag 20 november 2018

En helt vanlig tisdag i november

Hela dagen har jag suttit på jobbet och knåpat med ett Viktigt Dokument Som Ska Läsas Av Andra Personer Och Betyda Något. Det är i många punkter och handlar i stort om att redovisa vad jag har jobbat med och kommit fram till under hösten, och det måste underbyggas och spaltas upp och delas in i vettiga rubriker med underrubriker och jag kan liksom inte bara spåra ur och fantisera eller skriva icke underbyggda påståenden utan det ska vara torrt och korrekt. Och klokt. Och med fina ord. Och visst, jag KAN skriva på det där sättet. Utan att missbruka parenteser och komma på egna ord och så där som jag brukar hålla på. Men jag var tvungen att skriva lite här för att få avreagera mig lite?

Min dag inleddes på ett tveksamt sätt med att jag först åkte buss till Svedala, för att där mötas av en tågtavla som tyckte att  mitt tåg skulle gå en halvtimme senare än det egentligen var tänkt. Tågtrafiken mellan Malmö och Lund var stoppad pga en befarad olycka (det visade sig senare att det var en fågel som fått sätta livet till)(trist för fågeln och för alla pendlare, men åtminstone inget människoliv...?). Och den där halvtimmen var inte ens säker, det kunde bli mer. Eller mindre. Tågtavlan hade svårt att bestämma sig och det iskalla novemberregnet gjorde sitt bästa för att dränka både mig och Pokemon Go. Så jag lät tågtavlan ha sin livskris ifred, stod i hällande regn på Stortorget i Svedala och tog ned ett pokemongym innan jag åkte samma buss jag kom med tillbaka till Klågerup för att där gå tillbaka till min kära bil som stod parkerad där (och som hälsade mig med ett "jaha, så nu passar det?"). Sedan körde jag en bit söderut på 108:an igen för att sedan vika av och dra till Ystad. 05.30 gick jag upp. 08.45 var jag på jobbet. Hurra.

Så: bra saker för att väga upp svårskrivna dokument och löjligt lång pendlingstid?

  • Jag har återvänt till Skyrim! Det var två år sedan sist, och jag har spelat två kvällar nu och det är jätteroligt!!  Jag är helt inne i det och längtar tills jag kan sätta mig med det nästa gång. Det tar all bloggtid, all lästid, all löptid och kräver ostbågar så om det här håller på kommer jag i februari vara fet, hålögd och med en bokblogg som tynat bort. Men glad!
  • Jag kanske ska levla upp från att spela Gafsan i biblioteksteaterns 15-minutes-of-fame till att få spela Muminpappan! Ett STORT steg i min teaterkarriär. Krävande inlärande av ny roll och nya känslor att gestalta... sånt som "är det det HÄR de kallar jul?" samtidigt som jag förvirrat ska krama lite bomull som ska föreställa snö. Jag har fasen inte tid med att skriva nulägesrapporter på jobbet.
  • Alltså, jobbet. Där man nu tillbaka från lunchen helt oförhappandes kan möta sin kollega som trampar runt utklädd till Mumintroll, för hon måste ju testa kläderna. Eller varför inte sin chef iförd muminmammans rödvitrandiga förkläde och små vita öron i kartong på huvudet? Omväxlat med att få ha en eller annan sagostund för 3-åringar med tillhörande bebissyskon. Eller åka till Simrishamn på möte med andra skolbibliotekarier. Jag har inte haft så roligt på jobbet på många år, och jag trivs något så vansinnigt. (trots dokumentförfattandet...)
  • Jag har avslutat några gångna veckors viktväktande (det gick ändå åt helvete) och känner mig nu helt fri att äta knäckebröd med smör och prickig korv till frukost, ta punchglass till efterrätt på kvällen och äta riktig bearnaisesås. Livet blir banne mig mycket lättare med riktig bearnaisesås.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar