lördag 28 mars 2015

Att få luta sig tillbaka och låta någon annan ta över

Egentligen är det konstigt att det inte sker bilolyckor oftare än vad det faktiskt gör. Så många gånger man är med om nästan-situationer! Antingen är inblandad i dem själv och bara har snabb reaktionsförmåga att tacka för att det inte hände (och kör vidare med bultande hjärta och kallsvett i pannan), eller bara är vittne till andra som gör galna grejer, och så kör man vidare med ett "vilken idiot".

Idag körde vi till en orientering i Höör-trakten, och bara från Rolsberga-avfarten till Höör var det två nästan-olyckor som vi  själva hade kunnat råka ut för. Den ena när en taxibil bara en kort bit framför oss plötsligt fick för sig att börja backa in på en sidoväg (alltså som i backa mot färdriktningen på en 90-väg). Håkan, som körde, bromsade och inget hände trots allt. Sedan igen när vi i en kurva mötte en bil som körde om en annan bil. Mötte. I en kurva. Bil som kör om annan bil, utan minsta sikt framåt eftersom hen ju befann sig i en kurva. Läge för frontalkrock, alltså, fast som väl var nu fanns en viss marginal och Håkan hann återigen bromsa i tid.

Det där fick mig att börja fundera över de här google-bilarna jag har läst om ett par gånger nu på nätet (första gången faktiskt hos tecknaren Oatmeal). Förarlösa bilar, alltså. Först såg de tydligen ut som någon slags Kalle-Anka-bilar och var elektriska, men nu läste jag vidare och såg att projektet har kommit in i nästa fas och använder tekniken i vanliga bilar, som Toyota och Lexus.

Du kan läsa mer om tekniken till exempel här, men i huvudsak är det så (alltså med ett grovt förenklat Carolina-tillvänt språk) att det är datorer som kör bilarna. Datorer som tar in allt i omgivningen - kartor, miljö, andra bilar, gångtrafikanter... och som sedan kör utifrån det. De gör inte fel. De tar inte risker.

Jag kan se en framtid där alla bilar är sådana datoriserade bilar. Där ingen gör vansinnesomkörningar eller inte uppfattar vänstersvängande bilar eller alla dessa miljoner saker vi människor kan göra fel. Men det är nog långt fram i tiden, det där, och jag undrar om jag någonsin kommer att få uppleva det själv?
Måste det inte vara så att för att alla olyckor ska undvikas måste alla gå över till google-bilar (eller vad de nu kommer att kallas) samtidigt? Ungefär som när hela Sverige gick över till högertrafik vid en bestämd tidpunkt? Annars är väl fortfarande trafiken fylld med människor som har bråttom och som måste om den där lusen framför - och hur bra den där googlebilen än är som den då möter kan den nog inte undvika en frontalkrock?

Teknik fascinerar mig. Biltrafik skrämmer mig.

Det här är generation 1, som mest ser ut som en leksaksbil
Men nu har google-bilen alltså avancerat till att bli en "riktig" bil
En Google Lexus, som man kan få se i ett youtubeklipp där den kör på motorvägen i vanlig hastighet. En sån, tack!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar