lördag 8 december 2012

Vörtbröd, rödbetsbröd och en timmes tidningsläsande

En lördag utan något inbokat! En lördag utan stress, en lördag med sovmorgon, en lördag med frukostätande under minst en timmes tid, med läsning av tidningens alla delar och artiklar som var intressanta. En sån lördag är något alldeles fantastiskt, och en sån lördagsmorgon har jag precis haft.

Direkt när jag gått upp (och nej, det var varken med tuppen eller solen, utan ungefär vid 10...) så gick jag ut. Solen lyste, snön gnistrade, tidningen låg och väntade i brevlådan, och brevlådan ligger ungefär halvvägs bort till bageriet så jag beslutade mig för att gå bort dit och köpa nybakat bröd.

En rejäl perk med att bo i Vismarlöv är att här finns Vismarlövs Café och Bageri. Och man kan gå en fem minuters promenad och köpa nybakat bröd. Det är inte illa. Det är faktiskt alldeles fantastiskt.

Idag köpte jag två sorters bröd: vörtbröd och rödbetsbröd. Och, ja, så köpte jag en påse av den där särskilda finska saltlakritsen de har där. Den är bara till mig och jag är värd varenda liten lakritsbit i den.

Vörtbrödet luktar så gott och juligt så det var rena fröjden att skära upp det och känna den kryddiga doften av det. Jag har förstås ännu ingen julskinka att lägga på det men prickig korv var väldigt gott det med.

Jag har aldrig tidigare stött på påfundet att ha rödbetor i bröd, men var ju tvungen att testa. Det är mörkt röda bitar i det annars ljusa brödet. Och det var riktigt gott! Mycket saftigt, och sött, och påminde om smaksensationen man får när man har morot i bröd eller kakor. Rekommenderas! Med ost på...


1 kommentar:

  1. Oh vad gott, vad sugen jag blir! Kan tänka mig att deras vörtbröd är något alldeles extra och rödbetsbrödet verkar spännande. Kul med lite nytänkande vad gäller brödbak (fast det är kanske gammalt, jag minns att min mamma hade i lite allt möjligt när hon satte deg, det som fanns i skafferiet och inte fick slängas åkte ner i degen...). Maman

    SvaraRadera