Jag har haft en påsktävling på biblioteket under veckan som gått. Det får ju bli lite fuskstartande på påsken när man jobbar på en skola eftersom de har påsklov nästa vecka. Tävlingen har gått ut på att gissa hur många ... hönan har lyckats göra, och det har rynkats många pannor och bitits i många pennor för att komma med listiga gissningar.
"..." i sammanhanget står för... ja, hönan sitter ju på toaletten, va? På en toa-ring av kartong och papper, förfärdigad av två tjejer i mellanstadiet som klippte, ritade, klistrade och tejpade med tungorna i mungipan och stor koncentration.
Fast de små hönspluttarna är (ja, ja, nu spoilar jag ju...) i själva verkligheten chokladpuffar, sådana där "kina" som är så vansinnigt goda att trycka in nävevis i munnen. Eller ha på glass.
I fyra dagar har nu hönan suttit och krystat på sin toastol, men nu är hon färdig. Vinnaren, en tjej i fyran, är utsedd, och hon kommer att få gå hem till påsklov med en hel plastkasse full av chokladpuffar med sig för det var de som var själva vinsten.
Det roliga har varit att stå och lyssna på när barnen resonerade kring hur många det var. Det räknades lager, funderades över hur många puffar det brukar ligga i en påse, räknades utvalda områden i skålen som sedan multiplicerades med diverse listigt påkomna faktorer, och sedan gissades det. Dock inte så bra, kan jag avslöja, trots alla avancerade räkneoperationer. Det låg nämligen 1424 chokladpuffar i skålen - men de flesta gissningarna låg på runt 200-300 st. En del drog till med... 29! Eller kanske... 58! Heh...
Hon som vann hade gissat på 1500 st.
Hoppas hon gillar chokladpuffar lika mycket som jag gör.
Och du har räknat alla1424 stycken? Eller fuskat med att väga x och multiplicera?
SvaraRaderaJag hade ”Hur många böcker finns det på biblioteket?” som utslagsfråga i en tävling i höstas. VÄLDIGT många gissade 100, som att det var så många att det liksom omöjligt kunde finnas fler. Sen att det går 400 elever på skolan och att de flesta av dem hade minst en bok hemma och att det ändå var ganska fullt på hyllorna verkade inte gå in. Uppskattning, rimlighet, överslag... Inte dagens elevers grej riktigt.
Heh, nä jag räknade innehållet i en påse, och multiplicerade sedan med antalet påsar.
SvaraRaderaJag har också märkt det där i andra tävlingar jag har haft, att eleverna inte är särskilt bra på att uppskatta antal eller storlek eller sånt. Förra årets påskäggstävling, gissa vikten i gram, var det en hel del som gissade vikt på ett helt godisfyllt påskägg till typ 20-30 gram. Det som en annan är uppvuxen med är vad ett brev får väga för normalporto. Nu vet de knappt vad ett frimärke är, men måste väl ha nån aning om hur många hekton de får plocka åt sig som lösgodis i affären? Eller nog inte ändå...?