torsdag 3 augusti 2017

Om det här med att känna semesterro

Igår satt jag med min frukost i mitt älskade uterum, såg ut på det rätt fina vädret och på trädgården som jämrade sig. Jag försökte slappna av och intala mig att det är SEMESTER och du ska ta det lugnt, men hur jag än försökte började jag irritera mig allt mer. På ungefär allt. Alla dessa måsten som hopade sig och pockade på att det skulle anmälas, fixas, köpas, grejas, göras... Och på att det bara verkade vara jag som såg dessa måsten. Och så började jag irritera mig på mig själv för att jag blev irriterad och inte bara kunde skita i allt och bara vara. Så där som resten av familjen verkade kunna.

Efter en god stunds muttrande dängde jag både bok och Candycrushtelefon i bordet (läsa har jag inte haft ro till på många dagar trots semester, tack alla måsten...) och bestämde mig för att: antingen drar jag ifrån allt och köper ett litet hus i Stöllet i Värmland och sitter där och tjurar i min ensamhet i resten av mitt liv. Eller också tar jag tag i det liv jag har.

Det senare kändes något lättare, så jag högg tag i ett anteckningsblock och skrev ner alla måsten. Alla. Stora och små. Sedan lade jag listan i köket så att alla kunde läsa den, så att de inte bara fanns i mitt huvud och irriterade mig.

Sen? Ja jäklar... fatta detta: hälften av punkterna på den där listan är redan strukna. Vi (ja, vi!) for runt som skållade troll. Det här gjorde vi igår:

  • åkte till plantskolan och köpte gräsgödsel och nya blommor
  • planterade dem samt gödslade gräsmattan
  • åkte och köpte ny vattenslang och munstycken, bytte ut gamla vattenslangen som går över uterumstaket och som läkte som ett såll samt de gamla spruckna munstyckena så att det gick att vattna i trädgården igen
  • vattnade nygödslade gräsmattan
  • anmälde Lisa och Håkan till introduktionskurs/handledarkurs för körkort
  • ansökte om körkortstillstånd och handledartillstånd för Lisa resp Håkan
  • köpte en bra grästrimmer, använde den runt hela tomtgränsen där ogräset regerar sedan 17 år tillbaka trots åtskilliga försök från vårt håll att få det att dö
  • körde iväg med skräphögen som sedan i våras legat invid trädgårdsgången och stört åtminstone mig till döds
  • satte upp en ny brevlåda eftersom den gamla sedan ett antal månader hållit på att rasa ihop och nu hade tillochmed framsidan lossnat på den
  • rensade gräsmattan på baksidan som äntligen börjat ta sig efter VA-grävningen i september, men som mest tagit sig via diverse ogrässorter. Gödslat den. Vattnat den.
  • rensat trädgårdsrabatter åtminstone så pass att blommorna som växte under ogräset kunde anas

... och dessutom övningskörde jag med Erik inne i Lund och tränade fickparkering innan han gick till körskolan och hade körlektion, och fick godkänt på momentet med fickparkering och annat finlir. Plus att både jag och Håkan sprang en mil på kvällen. Plus att jag och Lisa fortsatte vårt ongoing se-alla-Sagan-om-ringen-och-Hobbit-filmerna-race vi håller på med. Frodo hann bli stucken av en spindel och se skitnödig ut och Sam hann vara totale hjälten innan vi pausade för idag.

Jag är SÅ nöjd och tänker inte flytta till Stöllet alls längre. De har säkert taskig internetuppkoppling där.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar