onsdag 25 september 2013

Kan vi dela upp kostnaden på sex månader, tack?

Idag kom ännu en räkning med posten. Fast just den här är inte den som knäcker vår ekonomi, direkt. Kolla:

Beslut om trängselskatt, belopp 8.00 kr.

Jo, den är helt rätt och riktig. Vi åkte genom Göteborg på vägen hem från Bodensemestern, och det är för denna passering fakturan gäller. Så där himla trångt tyckte jag inte att det var (semestertider...). Men rätt ska ju vara rätt, och trängselskatten ska betalas. Min stilla undran är dock vad det kostar att administrera den här? Papper ska skrivas på, kuvert ska användas, porto betalas...Allt går säkert per automatik så någon människa med lön är inte inblandad, men ändå! 8 kr! Helt galet!! Kan de inte vara så listiga att alla fakturor under 50 kronor eller så makuleras automatiskt? För jag kan inte förstår hur det kan generera några pengar in på att skicka ut en faktura på så lite pengar.

2 kommentarer:

  1. Welcome to the world as we know it!! Stockholm har detta system sen ett par år tillbaka...
    jag har häpnat över fakturakostnaden då vi kanske har en 20a i månaden typ att betala....
    många pengar rullar iväg... men lite nytta har det faktiskt gjort. Jag tror det hindrar en del att köra bil in och ut ur stan, så där bara för att.... kanske... /Åsa

    SvaraRadera
  2. Ja, man får väl se det så att fakturorna snarast ses som en utgift för att minska trafiken mer än som någon slags inkomstkälla, för de kan verkligen inte dra in mycket pengar.

    SvaraRadera