måndag 9 september 2013

Dags igen

Då, innan man skaffade barn. Då borde man ha läst det finstilta i kontraktet. Allt det där som man inte tänkte på innan man slängde p-pillren all världens väg och tänkte "reproduktion! reproduktion!". Troligen står det nämligen någonstans där att "§ 56 - Barn slutar aldrig växa. Se till så att du alltid har outtömligt mycket pengar för att köpa nya kläder och skor med mycket kort varsel."

I lördags var jag och barnen iväg till Jägersro centrum för lite oglamorös shopping. Erik behövde nya innegympaskor (för de där tjuvarna som bröt sig in i vårt garage häromsistens hade även tagit Eriks  innegympaskor vi köpte precis på slutet av vårterminen. Och, när jag ändå är inne på ämnet: de hade helt vansinnigt nog tagit min röda Nike-keps, den som jag enbart har när jag jobbar i trädgården eller när jag joggar och det regnar. Svettig, fläckig och ful. DEN hade de tagit. Jag tvivlar på deras intelligens.), nytt bälte (han förbrukar bälten - de slits upp efter ett år), nya tröjor och Lisa behövde en ryggsäck. Vi körde powershopping och på en knapp timme var vi klara.

Väl hemkomna upptäckte jag att Erik fått ett stort hål på knäet på sina jeans. Rätt lugnt, alltså, han har ju ett schysst par jeans till att byta med. Dem skulle han ta på sig i morse. Men det gick inte. För små. Bara så där. Eftersom han inte ville gå till skolan iförd kalsonger så fick han med lidande ge sig iväg i de små jeansen och alltså är det akut dags igen - iväg till affären för att inhandla två par jeans. Hinner inte idag, eller i morgon, så pojkstackarn får lida ända tills onsdag. Fast i och för sig får han lida då också, för just momentet att handla jeans är nog ungefär det värsta han kan tänka sig.

Och så är det september, och tiden när det helt plötsligt är kallt närmar sig. Det innebär nya vinterjackor, nya vinterskor och fler tjocka tröjor. Precis som varje höst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar