tisdag 12 mars 2013

Hade Jesus röda skor?

I morse läste jag en artikel om konklaven i Vatikanen, och en bild på alla kardinaler när de böjde ner huvudena och såg fromma ut. (här är artikeln i Sydsvenskan). Mycket fascinerande och en hel del att fundera över:

- Hur får kardinalerna sina små röda hättor att sitta kvar på huvudet? Hade jag satt på mig en sån där liten tunn tygrundel hade den glidit av inom ett par sekunder. Jag kan inte se att de är fästa med hårnålar eller så (det har jag i alla fall sett att judarnas kalotter hålls fast med). Fast det är väldigt många av kardinalerna som inte har något hår alls att fästa hårnålar i, förstås, så det funkar ju inte ändå. Smörjer de in huvudet med något klistrigt? Har mössan någon beläggning på insidan? Häftar de fast den med häftpistoler och tar aldrig av sig den mer? Ett mysterium.

- Varför har påven röda skor? Jag hade ingen aning om att det var på det viset, men det finns en bild i den där artikeln som visar vad påven har på sig. Vit klänning, vit kaftan ovanpå det, specialmyssan alternativt den vita motsvarigheten till kardinalernas fasthäftade röda. Ringen och så de Röda Skorna. (specialgjorda av en utvald skomakare) Är man extra helig om man har röda skor? Påven ska ju vara Jesus ställföreträdare på jorden om jag fattade det hela rätt. Är man då helt säker på att Jesus föredrog röda skor?

- Påven ska väljas bland de 115 kardinalerna som sitter avskilda från världen i sin konklav. Man kan tänka sig att de var och en har bestämt sig redan i förväg vem de ska rösta på. Men under konklavens tid måste det ju vara ett antal kardinaler som ändrar uppfattning. Det hade varit kul att vara en fluga på väggen där inne och höra diskussionerna, intrigerna, övertalningarna, lismandet, löftena och hotandet som måste försiggå. Har ingen funderat på att spela in en TV-såpa om konklaven? Den handlingen måste få intrigerna i vilken annan såpa som helst att kännas lama och för snälla.

- Och så den största frågan av dem alla: hur kan allt detta fortfarande hålla på så här? Hur kan någon tro på att påven är någon slags guds högra hand och därför ska kunna bestämma både det ena och det andra i andra människor liv? Ringar som ska kyssas, röda skor, svart eller vit rök...hallå!?

5 kommentarer:

  1. Tänk så många heliga män vi hade på 80talet med alla röda peter-pan-stövlar som var på var mans fot då... haha... bara en liten tanke... dom är på väg tillbaka såg jag i en tidning /Åsa

    p.s huvva.... d.s

    SvaraRadera
    Svar
    1. När jag letade rätt på bilden ovan så läste jag någonstans att det faktiskt bara är påven som FÅR ha röda skor på sig. Så det är ju rena helgerånet, det där med röda peter-pan-stövlar. För att inte tala om alla dessa röda Converse...
      Och, ja huvva om peterpanstövlarna är på väg tillbaka. Hade faktiskt glömt bort dem. Väldigt tunna sulor som jämt läckte in vatten och stövelskaft som hasade ner. Jojo.

      Radera
  2. Carolina, du har nog missuppfattat påvens roll för kyrkan en aning. Visst har han "sista ordet" i lärofrågor och är, under vissa, mycket speciella omständigheter efter lång reflektion och, i praktiken, samråd med särskilt kunniga rådgivare, "ofelbar". Framför allt är hans uppgift att samla och leda den världsvida Romerska Katolska Kyrkan. Det är däremot ingen som ser honom som någon sorts mellanhand mellan Gud och människor. Svenska Kyrkan har flera biskopar och, så att säga "på toppen", en ärkebiskop. Sedan tar Svenska Kyrkan slut. En världsvid kyrka behöver en samlande gestalt till. Man kan tycka att Katolska Kyrkan är mossig i vissa avseenden (ibland finns det då en poäng som man inte omedelbart ser, ibland är det bara så att en tvåtusenårig organisation skyndar långsamt) men tack vare läroämbetet så finns det i alla fall en lära att förhålla sig till. Och så var det ritualerna. Visst kan man bli tokig på ringkyssande och sånt. Men blommor och ljus när du fyller år då...hallå? Skillnad? Visst, men inte så stor som man kanske skulle kunna tro.
    Ha det!
    /En av världens 1,2 miljoner katoliker (som trillade in på din blogg för att jag letade efter en förlklaring till de röda skorna - ett arv från Romartiden, skrev Aftonbladet för ett par dagar sedan)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker det var jättekul att du hittade till min blogg och gav mig svar på tal! Visst höll jag en raljant ton i inlägget, och det kan absolut uppfattas som stötande vilket jag i så fall ber om ursäkt för. Okunnigt också - jag är verkligen inte insatt i den katolska tron och kyrkan. Ritualer fascinerar mig verkligen - de inom olika religioner men också alla de andra i olika kulturer (visst, blommor och ljus, midsommardans och fredagsmys). Jag tänker att de skapar ramar och trygghet men också minnen och band bakåt.
      Men min inställning till religion och gudstro borde jag nog skriva ett allvarligare och längre inlägg om snart, tror jag. Jag tror inte på någon gud alls. Inget ens ett något. Och min fascination för alla ritualer inom religioner har liksom lite med det där att göra: tänk så många olika sätt människorna i alla tider har valt att dyrka sina olika gudar på! Olika namn på gudarna, olika titlar på präster och andliga ledare, olika högtider. Hur kan någon då vara säker på att just deras sätt är det rätta? Eller är det trots allt bara en massa olika vägar till att kunna känna sig trygg i sitt liv?

      Radera
  3. Förresten har jag sedan jag skrev inlägget fått svar på två av mina undringar:
    kardinalernas kalotter hålls fast med hjälp av hårnålar i de fall det finns hår. Annars används sugkoppar.
    Och påven har röda skor eftersom de ska symbolisera att han vandrar fram genom världens lidande (ett hav, eller en flod, av blod).
    Jag har hittat det där "på någons blogg någonstans" innan jag glatt surfade vidare så jag har absolut inget belägg för någonting. Men det lät som troliga svar, tyckte jag.

    SvaraRadera