måndag 25 februari 2013

Den magiska knappen (eller inställningen) är hittad

Jag skrev häromdagen om vår havererade internetuppkoppling och min kontakt med Tele2-support med tillhörande frustration och armsvett. Veckan som gick fick jag många tillfällen till denna utmärkta sociala träning. Alltså den att behålla lugnet och människovärdigheten under pågående samtal med support-människor.

För vi fick efter första samtalet raskt SMS om att "det anmälda felet nu är åtgärdat. Kvarstår felet kontakta 077....etc etc (alltså supportnumret)". Inte ett ord om VILKET felet hade varit och vad som gjorts. Right - på med datorerna. Vi hade varit utan internet i över 48 timmar nu och nöden var stor.

(I-landsproblem? Kanske. Fast att kolla Youtube och spela World of Tanks och MovieStar Planet tillhör förstås de basala behoven.)

(för att inte tala om att blogga)

(eller kolla på senaste avsnittet av Sveriges mästerkock)

Men nä. Nu hade vi inte ens ett nätverk i hushållet. Och definitivt ingen uppkoppling mot nätet. Givetvis därför att ett av stegen i den första felsökningen Tele2 ville göra var att trycka på modemets reset-knapp. Alla inställningar borttagna.

Vi började från 0. Vi ställde in enligt alla konstens regler. Vi skapade nätverk och skrev in korrekt lösenord. Nähä. Det retsamma utropstecknet över symbolen för nätverk bara lyste vidare.

Nya samtal till Tele2, alltså. Besked (ja, inte direkt. Jag lovar) om att de övergått till något nytt slags system (protokoll? språk? whatever...?) som inte var standard och definitivt inte standard för vårt modems normala inställningar. Möjligen kunde vårt modem ställas om till att prata detta mystiska Tele2-språk men det kunde absolut inte Tele2s support hjälpa oss med eftersom vi inte hade deras egna modem Thomson utan hade haft fräckheten att gå och köpa ett billigare modem av ett annat märke alldeles själva i en vanlig affär. Ville vi ha hjälp fick vi vända oss till det märkets support.

(köper man ett billigt modem på egen hand i affären så kan jag säga att supporten på det märket är av arten "skicka ett mail - få kanske svar. Om några månader")

I lördags skulle Håkan göra ett sista försök med att hitta rätt inställningar på vårt Billiga Modem Utan Support innan vi hade bestämt oss för att ge upp och köpa ett Modem av Godkänt Märke Som Kan Ges Support av Tele2 för 799:-. (ja, ja, det ingick ett sånt modem nångång när vi påbörjade abonnemanget, men det hade inte wireless router samt fungerade dåligt så det har liksom försvunnit på vägen).

Han ändrade ett värde som kallades VPI från 0 till 8. Och sen...sen hostade utropstecknet över nätverkssymbolen till, dog och försvann. Vi fick internetuppkoppling. Klart som korvspad och hur enkelt som helst att just detta värde skulle vara 8. Eller?

Heureka!

Och de sex (6) dygnens, eller etthundrafyrtiofyra (144, etta-fyra-fyra) timmarnas utarmning och elände och icke människovärdiga tillstånd fick sitt slut.

3 kommentarer:

  1. Eller det var nog fem dygn om jag tänker efter. Men det KÄNDES som längre.

    SvaraRadera
  2. I morse på Morgonpasset i P3 talades det om icke fungerande internetuppkopplingar och det onödiga i att ringa support eftersom de ändå alltid pratar ett främmande språk och inte kan/vill hjälpa en. Då tänkte jag på dig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh vad skönt att det inte bara är jag som känner så där! Man kan ju undra varför det överhuvudtaget finns support?

      Radera