onsdag 8 augusti 2012

Vi har köpt husbil!

Äntligen har vi köpt husbil igen! Jag har saknat den vi sålde så det har värkt i hela mig, och så fort vi har mött en husbil på vägarna så har jag tänkt att varför kan hela världen vara så full av husbilar och så ska vi inte ha någon?? Men den vi sålde hade vi haft så mycket problem med så vi orkade/vågade inte ha den kvar. Alltid var det nåt - motorn krånglade en hel del i början (många motorstopp), batterierna laddade ur, kylskåpet stod och tickade, det regnade in ett antal gånger, värmeanläggningen funkade inte som den skulle...och till sist la hela jämrans elcentralen av och då pallade vi inte mer. Så nu var vi rätt bestämda på att köpa
1. en nyare husbil där alla funktioner i husbilsdelen funkade som de skulle
2. en bil med starkare motor så att vi kunde hålla normal hastighet på motorvägarna och inte sitta och hålla tummarna för att vi skulle komma upp så fort det var uppförsbacke (Hallandsåsen var en rysare...)
Och nu har vi köpt en husbil! Bilen är en Ford Transit, husdelen är Chausson. Den är från 2009 och har väl kanske gått 3000 mil.

Och oj vad det ska åkas med den! Nu är det förstås inte mycket kvar av sommaren så det blir ingen långsemester i år. Men det finns många, många helger kvar i höst och Danmark ligger nära. Och alla andra fina platser som bara väntar på att vi ska komma till dem och bo någon natt.

Och nästa sommar - ja då går O-ringen i Boden. Då ska vi ägna en vecka åt att sakta ta oss upp dit med vår husbil, vara en vecka på O-ringen och så köra söderut veckan därpå, kanske via Norge. Dit längtar jag!

2 kommentarer:

  1. Vad kul. Jag har sett flera hundra såna här av den modellen i sommar när vi asat runt på vägarna i vår Volvo (jag trodde aldrig jag skulle ha en volvo, men nu har jag en!)
    Har dock aldrig sett en husbil inifrån... lite som vår båt... ja fast med hjul då... Vad kul. Mycket nöje! Tänk på att det finns en jättebra husbilscamping på Långholmen... där är det inte långt till Hornsgatan och där bor vi och vi har jättegott kaffe! Välkomna! :-) Åsa

    SvaraRadera
  2. Vi hade båt några år när jag var i tonåren, och ja - det är samma grej faktiskt fast med hjul på vägar istället för vatten och öar. Man kuskar runt lite och stannar där det känns fint. Man har bara det nödvändigaste med sig och det är enkelt att leva.
    Stannar gärna i Stockholm och dricker kaffe på Hornsgatan när vi kör förbi Stockholm nångång!

    SvaraRadera