onsdag 16 november 2016

Novembermörkret v/s Carolina: 1 - 0

Det här var den duktiga planen:
1. Komma hem
2. Laga middag till mig och de hårt arbetande små telningarna
3. När jag plockat undan efter middagen sätta mig för att skriva blogginlägg till bokbloggen, och lite annat duktigt datorrelaterat.
4. Därefter, på lagom avstånd från middagsätandet, ge mig ut i det där jämra mörkret för att springa en runda. Det finns ju reflexvästar och pannlampor, liksom. Eller åtminstone gå en långpromenad.
5. Belöningen när jag kom hem: att ta ett långt, varmt bad med en av mina nyinköpta badbomber från Lush.
6. En kopp te, lite frukt och sedan sänggång.

Det här blev det:
1. Jag kom hem, trött som ett helt ålderdomshem och förvånad över att jag alls kom hem efter att ha kört i nermörker och duggregn och sikt framåt som var ungefär minus en meter.
2. Jag lagade middag till mig och de hårt arbetande små telningarna. Stuvade makaroner och massor av hårt stekt fläsk. Viktväktarna hade svimmat om jag delat på deras forum.
3. Efter middagen hör jag mig själv säga: "Hörni - jag har lånat hem nya The Jungle Book från bibblan - ska vi inte ta och se den sen när ni har gjort era läxor? Och äta massvis med godis? Fast det är tisdag? Bara för att det är så mörkt och trist ute?" (vad de svarade? Men vad tror ni?? Läxorna var de redan färdiga med, sa de)
4. Tittade på film med de inte-fullt-så-hårt-arbetande-telningarna. Åt massvis med godis. Njöt i stora drag av att kunna sitta och titta på film med mina barn. Gav fingret åt mörkret utanför fönstret.
5. Läste bok. Gick och la mig alldeles för sent.

Jag vet inte: carpe diem? eller misslyckade planer?

2 kommentarer: