söndag 17 april 2016

5 x dagens

Dagens åh-åh-fina-natur!!
Att kontroll 12 i dagens orienteringstävling på Romeleåsen låg på en kulle högst uppe i ett hav av vitsippor... åh...vitsippor! Startplatsen låg också i vitsippsängar. Kloka människor, de där som lade dagens orienteringsbanor och planerade startplats.

Dagens fundering:
Finns det något sådant som hibiscusfrukter? Kan man få dem i sina helt vanliga krukväxthibiscusar?? Jag har två hibiscusar med rosa blommor i ett köksfönster, och i stället för att blomställningarna har vissnat och fallit av i vanlig ordning så sitter de kvar och håller på att odla frukter allt vad de orkar. Tror jag.




Dagens ta-tag-i:
Myyycket hög tid att avsluta det där tunnelseendet jag har utvecklat för att komma från bilen till ytterdörren (pga hål/borttagen häck/grushögar efter VA-grävandet i vintras) och ta sig an trädgården. Saker behövde klippas ner, tas bort, bindas upp, gullas med. Jag skulle bara göra något litet (klippa ner kaprifolen, som fick flyttas förra våren) men när jag ändå gjorde det fortsatte jag med något visset som stod intill, och intill det, och rätt vad det var hade jag till och med orkat ta mig an krattande och duttande och klippande runt om och i själva katastrofområdet. (VA-grävhålet)

Dagens lyckopirr och längt:
Jag går faktiskt och längtar efter att det ska bli måndag, så att jag kan köra till mitt nya jobb och fortsätta med allt det jag håller på med där. Alltså - det känns så HIMLA bra och jag är SÅ glad!!

Dagens längt 2: 
Limpmackor med smör och ost. Drömrulltårta. De där farinkakorna som är på farinsockerpaketet som jag aldrig har bakat men som nu läste receptet på och Verkligen Har Behov Av (farinsocker, havregryn och kokos...vad kan gå fel med det?). Socker och fett och fett och socker, gärna i kombination... cravings!

2 kommentarer:

  1. Hibiskusfrukter finns inte med hibiskus frökapslar. Låt de sitta kvar tills de är torra och sedan kan du så dem. Bättre än att äta dem även om Hibiskusen inte är giftig, så är den nog inte god.

    SvaraRadera
  2. Aha! Tack för det, nu vet jag! (hade nog inte vågat äta dem så där på vinst och förlust ändå...)(men kanske testar att så fröna, verkar kul)

    SvaraRadera