fredag 30 maj 2014

Bankdagar...exakt VAD är en bankdag, då?

Detta begriper jag inte.

Förra fredagen beställde jag en Kindle, en läsplatta, från Amazon.com, USA. Jag betalade via mitt visa-kort. Pengarna drogs några timmar senare från mitt konto, och på måndagen hade jag läsplattan i min hand.

Igår, torsdag, beställde jag ett par nya joggingskor från Wiggle.co.uk (eftersom det är ungefär fyrahundra spänn billigare än att köpa dem i butik här hemma plus att jag kan välja mellan fler färger och modeller). Jag betalade direkt via PayPal. Pengarna reserverades omgående på mitt konto, och 30 min senare hade jag fått ett mail som meddelade att skorna var packade och på väg till Vismarlöv, Sweden.

Igår, torsdag, röd dag, kristi-flyger-i-väg-dagen, betalade jag och Håkan också månadens räkningar. Vi tänkte att om vi gjorde det under dagen så skulle de få betalningsdatum som idag, 30 maj, en vardag, och räkningarna skulle bli betalade i tid.

Men icke. För alla räkningar som skulle betalas med bankgiro (9 av 10) blev det betaldatum måndag 2 juni.

Varför???

Hur kan det vara så att jag om jag köper något själv med visa-kort/paypal så förs pengarna över till någon annans konto på några minuter - men när jag betalar räkningar via banken och bankgiro så måste det förflyta ett antal bankdagar innan betalningen kan effektueras? Vad är det som ska hända under de här bankdagarna?? För ni ska inte försöka slå i mig att det fortfarande sitter banktjänstemän och manuellt knappar in betalningarna till mottagaren...aldrig i livet. Detta måste förstås ske per automatik och med hjälp av datorer. Och datorer behöver inte vila sig över helgen. Datorer behöver INTE arbeta under ett antal bankdagar för att flytta pengar från ett konto till ett annat. Det är det som är så bra med datorer - de sköter sånt automatiskt.

Så då är min slutsats denna: bankerna håller på mina pengar ett antal bankdagar för att de ska tjäna räntepengar. Det blir inte mycket för bara mig och mina pengar...men om man lägger ihop alla räntor för alla oss som betalar räkningar över nätet så blir det säkert en hel del. Och om det nu fortfarande är så att det är riktiga människor som är involverade i det här pengaförflyttandet från mitt konto till betalningsmottagarens konto så kan jag tänka mig att det skulle kunna vara att ge någon slags kommando till någon dator att typ "köra-igång-pengaförflyttnings-maskineriet". Och att detta sker enbart för att stoppa den automatiska överföringen som annars skulle kunna ha skett, hålla mina pengar några extra dagar och tjäna egna pengar på det.

Bankdagar. Borde vi inte skrota dem och lägga dem i samma arkiv som motboken, lördagsstängt, reklamförbud på TV och psalmsång i skolan???

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar