onsdag 28 december 2022

Om runor, fjärilar och Pokemon Go

Sak som jag har lagt orimligt mycket tid på de senaste dagarna: Pokemon Go, och det faktum att det nu i spelet går att samla på små larv-pokemons, som efter ett tag går att utveckla till fjärilar. Grejen är att det finns 18 olika fjärilar, med olika färgkombinationer på vingarna, och de 18 skiljer sig beroende på var i världen den här lilla larven kommer ifrån. 

Herreminje (tänker ni som inte sysslar med Pokemon) - har du inget vettigare för dig än larver som inte finns på riktigt?

Men det är här som det börjar bli spännande! Spelet utnyttjar det faktum att man inom spelet kan få pokemon-go-vänner över hela världen. Och att dessa kan skicka "presenter " till varandra, innehållande vykort från den plats där de snurrat pokestops. Och när man fått tre vykort från samma region så får man en sån här liten "larv" som sedan alltså kan utvecklas till fjärilen med färgerna från, säg, Japan. Och vill man då samla ihop alla 18 fjärilarna så får man skrapa ihop vykort från folk över precis hela världen, via spelchattar och liknande där man kan hitta nya vänner.

Jag har nu fjärilslarver för alla regioner utom för "Sandstorm" (som är Mellanöstern) och "Ocean" (som ungefär är öarna i världshaven) - och har vykort från mina "vänner" i alla möjliga länder: Finland, Indonesien, Australien, Kap Verde, Mexiko, Brasilien... överallt! 

Med största sannolikhet kommer jag aldrig att träffa en endaste en av alla dessa personer, eller ens få veta vad de heter på riktigt (eftersom man använder nicknames i Pokemon) - men jag får små bilder från platser i deras vardagar och liv. Och även om jag skulle resa till dessa länder så skulle jag förmodligen aldrig komma till just de här platserna eftersom de nästan aldrig är vid de vanliga turistmålen. Det kan vara lokala stadsparken eller kvarterets postkontor eller en lekplats eller vadsomhelst...

Och det som driver oss alla till att skicka alla dessa vykort till varandra är den kollektiva lusten att äga 18 olika pokemonfjärilar... 

Vilket vykort jag allra oftast skickar ut i världen? Jo, pokestoppet utanför vårt hus: runstenen i Vismarlöv, den med (oläsbara) inskriptioner från 1000-talet. Nu förbryllar de personer i Indonesien och Guatemala :)







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar