tisdag 6 december 2022

Carolina-kalender i mörkrets tid: 6

Idag skulle jag också ta mig ut till en av Malmös skolor för ett möte. Jag har ett rörligt jobb, och jag trivs så bra med det! (utom när vädret envisas med att regna) Idag var det dags för en nätverksträff för skolbibliotekarier, och vi skulle för dagen vara på Nydalaskolan. Och vädret sa: OK då. Inget regn. Kallt får du leva med, men jag kan låta bli att regna. 

Yej! Det innebar att jag kunde cykla ut till Nydala! Och jag gillar att cykla i Malmö - det går så fort och smidigt. Finns cykelvägar överallt. Och sååå mycket snabbare än de gröna bussarna. 

På mitt jobb finns tjänstecyklar som i och för sig är bra och trevliga på många sätt. Men de måste bokas. Och när man har haft sitt möte ute på någon skola eller något bibliotek - så måste cykeln förstås tillbaka till Rönnen där kontoret är. Det kan bli lite stressigt om jag sedan ska hinna med en buss hem som inte kommer till Klågerup klockan men-var-fan-tog-kvällen-vägen-sent.

Så jag upptäckte (ja, ja, de kom för ett antal år sedan men jag ÄR en late bloomer) "Malmö by Bike". För er som inte bor i Malmö: en slags hyrcyklar som hämtas och lämnas på olika stationer i Malmö. För 200 spänn om året får jag använda dessa hur mycket jag vill. Sjukt smidigt! Jag plockar alltså en cykel vid en station som ligger alldeles intill kontoret där jag jobbar. Cyklar till Nydala torg där det finns en annan station. Det tar 15 minuter. (bussen hade tagit 30 min, minst) Parkerar cykeln i stationen där. Jag behöver inte lämna tillbaka den där jag tog den. Jag behöver inte oroa mig för att få cykeln stulen. Och när mötet var slut - och vädret sa: "lite iskallt duggregn känner jag för nu" - så kunde jag ta bussen direkt (eller, nja, med bussbyte) hem till Klågerup.

De är inte jättesköna att cykla på, de där cyklarna. Men de har tre växlar, de funkar, sadeln är lätt att ställa i olika höjder, och de tar mig snabbt dit jag ska. Jag gillar!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar