torsdag 22 december 2022

Carolina-kalender i mörkrets tid: 22

Kort rapport från tejphelvetets land:

Jag satt och slösurfade på Instagram igår, och fick upp flera filmklipp på händiga människors paketinslagning. De vek så snabbt och geschwindt vackra papper till rena origamin, krusidullade snören så de blev små granar eller konstverk eller fan och hans moster. Vek själva pappret så det blev som solfjädrar. Garnerade med kulor och konfetti. Och andan över det hela var: "testa att göra så här! Så fint kan det bli med enkla, smarta trix!"

Fy fan för paketinslagning, säger jag bara.

I det här huset, med undertecknads paketinslagning, förekommer inga jämra krusiduller eller julgransformade snörningar. Inget bling-bling. Undertecknad har nämligen sju fingrar på ena handen och tre på andra, varav en är tummen och den sitter i mitten på handflatan. Undertecknad hatar allt pyssel och småfippel och tejp och klister och allt sånt pims. Julklapparna får papper om sig. Pappret fästs nödtorftigt med tejp. Snöre vrids om och krusas. Etiketter skrives och sättes på. Ingen julmusik, ingen stämning, bara lidande. Jag förbannar varenda pryl jag köpt. (och hur dumt var det inte att igår "jamen jag kör på Emporia och köper några FLER onödiga presenter, billiga men bara för att det är kul att ha många klappar under granen..."???) (hur TÄNKTE jag? vem trodde jag skulle slå in dem? tomtenissarna?)

Och mitt paket till oäkte maken är av den stora sorten. Riktigt otympliga sorten. Gick åt en hel förbannad rulle julklappspapper. Vet inte om han är värd det. 

(det beror helt på vad han har köpt till mig)

OK. Det blev en ganska lång, och upprörd rapport. Alla har vi våra svaga sidor. Min är pyssel och paketinslagning, om ni inte visste det sedan förut. 

(kan ha förvärrats till hat genom alla de där julklappskalendrarna vi kämpade med när barnen var något yngre ända tills jag bara sa "nej" till dem. De ylade, men jag menade på att de var vuxna nog att ta den besvikelsen. Fatta bara: år efter år av 48 små paket som skulle slås in med tejp och snören och skit.)(men gud som de älskade sina kalendrar)

Carolina! Gå genast tillbaka till presentinslagningsbordet! Du är inte färdig än. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar