fredag 23 december 2022

Carolina-kalender i mörkrets tid: 23

Idag har jag varit kompledig. Tydligen främst för att kunna sitta onödigt länge vid frukostbordet och spela Paint it back på min Ipad. Tanken var dock att jag skulle göra vettiga saker, så när sittfläsket började göra ont så reste jag mig, tog på mig mer vettiga kläder (dvs inte mysbyxor och slafsig t-shirt)(ibland tar Carolina på sig normala kläder och blandar sig obemärkt med vanliga människor i affären - gammalt djungelordspråk), satte mig i min fina bil och körde till ICA Karlssons i Svedala för att handla julmat. 

Tänka sig - det var fler än jag som gjorde precis samma sak! Många, många fler. Men jag kände mig sjukt effektiv utrustad med min inköpslista där jag trots folkhorderna lyckades hitta allt. Även den passionsfruktjuice som sonen beställt. (han ska bjuda på mystiska drinkar på julafton säger han, bland annat en som smakar som Solero och då krävs tydligen passionsfruktsjuice)(en annan lär ska smaka som äppelpaj, tror jag, och till den har nu både äppeljuice och vispgrädde införskaffats) Och de grejer till julbordet som vi tycker att vi vill ha. Vi har ett mycket begränsat julbord, och vi lagar inget själva till det, så jag lät delikatessen på ICA förse mig med både julskinka (färdigskivad) och Janssons frestelse, och sillburkar fanns i mängd i kyldisken. Tänk så mycket tid som sparas på detta!

(tid som tydligen är helt OK att lägga på Harry Potter Puzzels and Spells på mobilen samt Paint it back på Ipaden)(men ja, det är viktigt med egen kvalitetstid)

Jag har också (plats för applåder här) varit ute och sprungit en bra runda. Och det var solsken! När vintern bär sig åt så här, solsken och barmark och nästan vindstilla, så tycker jag den är helt OK. 

Och julstädat! Julstädningen bestod förvisso av exakt samma städning som annars sker här varje vecka: jag städar badrummet. Håkan dammsuger huset. Sen är vi färdiga. 

Och så hann jag också en vända till Vismarlövs bageri för att köpa vörtbröd - de har möjligen världens godaste vörtbröd. Dessutom köpte jag några vörtbullar. Vilken fin uppfinning - vörtbullar! Sen åt jag en vörtbulle med julskinka, drack julmust till det och solen lyste in genom fönstret. 

Nu skyndar jag mig att skriva dagens blogginlägg så att jag ska vara färdig tills barnen kommer hem. För ikväll kommer de! Och stannar åtminstone till juldagen! (då det har aviserats utegång till diverse klubbar) Hurra! Älskar att ha båda våra barn hemma!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar