tisdag 13 december 2022

Carolina-kalender i mörkrets tid: 13

Egentligen skulle jag ha haft ett möte på stadsbiblioteket idag på förmiddagen (och kunnat passa på att lämna tillbaka mina låneböcker). Men det blev inställt på grund av sjukdom. Tråkigt för den sjuka, men jag var lite lättad eftersom det innebar att det inte skulle bli så stressigt tillbaka till kontoret till lunch. För på lunchen skulle vi nämligen göra något jättekul: gå luciatåg med vår lunchkör i lunchrummen på de olika våningarna på grundskoleförvaltningen (alltså, den är gigantisk och det är galet många människor som jobbar där). Vi skulle sjunga tre sånger, varav två i stämmor, och vi hade väl inte hunnit öva jättemycket eftersom vi inte träffas så ofta och den extra luciaövning som skulle varit igår blev inställd. På grund av sjukdom.

Det blev ingen stress alls, visade det sig. För hela luciatåget blev nu inställt. På grund av sjukdom. Noooo....! Och jag som hade köpt ett litet tärneljus och allt! 

Så när det varken blev stadsbibliotek eller luciatåg så stannade jag hemma och jobbade idag istället. 

Bra saker med att jobba hemifrån:

Man kan linda en filt runt benen när man sitter och jobbar. Det är väldigt skönt.

Man kan sjunga Koppången väldigt högt. Testa den i olika tonarter. Testa om den går att humma fram. Vissla. Sjunga den som om man vore Chewbacca. Vet inte om Chewbacca hade gillat min tolkning eller om han ens gillar Koppången, men fasen vilken inspiration detta sjungande ger till att förbereda resultatdialogen till morgondagens konferens med utvecklingsavdelningen.

Man kan tända sina egna ljus i sin egen adventsljusstake när man tar sin förmiddagsfika.

Och:

Man kan ta en lunchpromenad i sol. Det kan man säkert göra på jobbet också, men då är det jämrans kallt och man gör det snabbt och lidande om det är i december. Hemma? Då kan man dra på sig termobyxor och grovkängor och gå ut på landsvägar som glittrar. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar