söndag 11 december 2022

Carolina-kalender i mörkrets tid: 11

När jag städar badrummet så vill jag ha musik på. Det känns mer OK att slabba runt med trasan när man får skråla med i någon låt. Och idag var det min spellista med julmusik som fick göra jobbet roligare. När jag hjälpt Tommy Körberg att framföra O helga natt (med mycket magstöd och känsla)(var var alla talangscouter egentligen?) så kom jag på en låt jag saknade på listan. Den där som var min favorit av luciasångerna det året när Lisa sjöng med i Malmös lucia. All is well heter den, och gav mig gåshud av lycka när jag hörde dem sjunga den. Särskilt i slutet när de gör en tonartshöjning som bara är helt underbar.

Så jag avbröt toalettstädandet för att söka upp en kör som sjöng All is well på Spotify. Det här var ju en viktig grej, och inte fasen kan man dutta runt med toaborste när ens kulturliv måste berikas? 
Och jag hittade flera varianter av låten, både med soloartister och körer, både bra och nja. Men ingen var den "rätta" liksom, ingen var framförd av en mindre kör där rösterna mer kunde urskiljas (som jag var ute efter, heter det kammarkör?), och framför allt hittade jag ingen All is well med den där tonartshöjningen jag gillade så. 

Kanske det bara var Lisas gäng (med Thomas Tegler, musiklärare på Malmö Latin, som körledare) som sjöng ett speciellt arrangemang till Lucia då när hon var med? Jag vet inte mycket om musik och körarrangemang - men jag vet vad jag gillar att höra. Och i mina öron var deras framförande bättre än något av de jag hittade på Spotify.

Nu har jag bara klippet jag spelade in med mobiltelefonen på luciakröningen som var deras första konsert, men jag lägger in det nedan under den Spotifyversion jag valde, så kan man jämföra. Tänk sedan att de framförde kanske 60-talet luciakonserter efter den nedan, så i slutet när de de sjöng så gjorde de inga misstag, och sjöng oerhört tajt (heter det säkert inte, men den där känslan när kören är ett helt liksom). Då fick jag tårar i ögonen för att det var så bra. Särskilt All is well.

(ja, ja, mamma, du tycker inte att du är lite partisk nu?)
(absolut inte, detta är i princip professionellt tyckande, obundet och opartiskt, och fasen så mycket roligare det är att städa när man får yla med i en tonartshöjning i en julsång...)





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar