måndag 12 maj 2014

Ingen tidning i dag heller

Vi har sagt upp prenumerationen av Sydsvenskan. Det trodde jag aldrig att jag skulle göra - dagstidningen har ju i de flesta år varit min enda källa till nyhetuppdatering (jag tittar ju i det närmaste aldrig på TV).

Men det var den senaste räkningen som fick oss att ledsna så totalt. Drygt 1800 kr, för ett halvår. Och när man bläddrar i den där tidningen? Reklam. Reklam, reklam, reklam....Vissa uppslag innehåller en liten sketen artikel kanske längst upp på sidan till vänster och så är resten reklam. Jag vet, och jag förstår, att en dagstidning överlever mycket tack vare reklaminkomsterna - men jag överöses av reklam i brevlådan, på TV, på bio, på telefonen, på stan...jag vill inte gärna lägga flera tusen om året på att bläddra igenom reklamsida efter reklamsida i en tidning också.

Så nej.

Nu tänker vi skaffa surfplatta, och läsa  nyheter vid frukostbordet i den i stället. Fast just nu är vi inne i ett litet glapp - tidningsprenumerationen tog slut i slutet av april, och vi kommer att köpa den där surfplattan om några veckor. Så just nu läser jag bok vid frukostbordet i stället. Och det är...så himla skönt!

Jag borde förstås sakna det där att veta vad som händer i omvärlden, både ute i världen, i Sverige eller i Svedala. Och det är klart - det kommer jag snart att göra. Men just nu? Inte ett dugg. Det är så vansinnigt skönt att koppla av med vanlig romanläsning vid frukostbordet och jag blundar lyckligt för valår, krigshot och annat läskigt.

Fast ännu verkar jag faktiskt inte ha missat något urviktigt. Jag har ju tillgång till dagstidningar på jobbet, och har lite pliktskyldigast ögnat igenom framsidorna de senaste morgnarna bara för sakens skull. Det viktigaste som verkar ha hänt är att Malmö FF spelade mot Helsingborg i veckan. Att Thomas Ravelli vann Mästarnas mästare, att skäggiga damen vann melodifestivalen och att en Wahlgren vann Let's Dance.

Jag klarar mig nog ett par dagar till.

2 kommentarer:

  1. Jag har klarat mig i flera år utsn dagstidning. Men jag brukar kolla på nyheter på paddan medan jag äter frukost. Ibland. Har jag tur är Alma tillräckligt tyst för att jag ska lyckas höra vad de säger också...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Se där, ja!
      Fast steg ett känns lite som att det måste vara att skaffa någon slags padda. Telefon är ju ok men inte som enda grej.

      Radera