lördag 1 mars 2014

Men att-bli-fotograf-drömmen blev åtminstone sann

I kommentarsfunktionen för bloggar finns det olika sätt för att slippa alla dessa spam-kommentarer man annars får. I min bokblogg använder jag kommentarsgranskning (jag måste godkänna varje kommentar för publicering - meckigt, men att behöva rensa bort massor av spamkommentarer är värre). Ganska många andra använder det här fönstret som poppar upp, "bevisa att du inte är en robot". Man får en bild på en rad bokstäver eller siffror man ska skriva i en ruta nedanför, och så brukar det vara ett foto av någon slags siffra. Ofta ser det ut att vara ett foto av olika husnummer/gatunummer. Ni vet:


Det jag funderar lite över är detta:

VEM är det som tar alla dessa fotografier på siffror?? Hur kul kan det vara, att ränna runt på stadens gator och fota gatunummer från portuppgångar, husväggar, brevlådor?? Är det bra betalt? Ska jag slå mig på denna karriär?

Man kan tänka sig någon person som hela sin uppväxt drömt om att bli fotograf när hen blir stor. Och så blev det bara...det här?

Alternativet är det ungefär lika flashiga jobbet att fotografera eller filma byggnader som sedan ska utgöra någon slags bakgrundsmaterial till reportage i tidningarna eller TV. Ni vet - speakerrösten på TV pratar om att "det var idag på förmiddagen Anders Borg förklarade att..." samtidigt som vi ser en bild på riksdagshuset i ett marsgrått Stockholm. Eller en dyster inzoomning av Kumlaanstalten i samband med någon rymning eller så.
Spännande jobb, det där. Gå runt och filma dagsaktuella byggnader. "Men man får i alla fall vara utomhus."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar