tisdag 25 mars 2014

(inte så) Intelligenta funderingar under ett F&S-pass

Jag måste träna mer än vanligt nuförtiden. Extrakilona sitter för stadigt kring midjan och Berlin Marathon kan inte längre avfärdas som "det är läääänge dit". Och jag kan inte enbart löpträna, så jag går och gympar en hel del också. Idag beslutade jag mig för att gå på ett intensivpass på Friskis & Svettis.

Det kan vara ett av mina sämre beslut den senaste tiden.

Det är ju så att jag är hyfsat vältränad, men bara från ungefär höfterna och neråt. Benen klarar av en hel del, tack så mycket. Men det ovanför höfterna...? Not so much. Alltså ansåg mina ben att "det här var ju en kul övning, vi orkar, vi orkar, vi är oövervinnerliga" medan överkroppen bad mig om att få bli bortskruvad från resten av kroppen så den kunde få lägga sig i en hörna och dö. Speciellt magen och armarna bad mig om det.

Huvudet sysselsatte sig med diverse intelligenta funderingar under passet. Ungefär så här:

- Aha. Plankan. Ja, men den ska jag väl klara ett tag i alla fall, så länge jag andas rätt och ger mig f...vänta nu..? Plankan med variationer?? Lyfta ben? Sänka och höja magen?? Plankan med variationer en hel LÅT? Alltså, jag vet inte...

- Ha! Armhävningar! Raka armhävningar! Kolla mig, jag klarar raka armhävningar! Jag är STARK!!...eehh...hur länge tänker karln hålla på egentligen? *stön* Om jag går ner på knäna lite så där i smyg är det nog ingen som ser? *stånk* ge upp? never! *häv, häv, tryck, tryck* nu kan jag faktiskt höra armar och mage skrika åt mig. Får man ge upp då? Nej!!

- Men kolla! Hur kan den där farbrorn orka göra ALLA armhävningarna rakt och utan att gå ner på knäna? när jag som är ung (eller vänta nu)(OK, medelålders i alla fall) och stark (eller, nä, det var ju just det jag inte var upptäckte jag) inte fixar ens hälften?

- Ah, ligga på rygg. Det behövde jag. Cykla med benen också? Det kan jag klara. Cykla med benen och göra situps samtidigt? Jo....*stön*...med ansträngning...men *stånk* hur länge ska jag egentligen ligga så här? Hur många situps man kan göra innan magen går av? Kan magen ens gå av? *stön* Jo, min gör det snart, i alla fall.

- Ännu fler armhävningar? Men hur tänkte du nu, bäste herr gympaledare? Raka armhävningar igen..nä skulle inte tro det, va? Raka armhävningar, stanna i det nedsänkta läget hävd på armarna och göra festliga saker med benen?? Alltså - räcker det om jag stannar halvvägs nere och gör en liten käck antydan till höger med knäet?

- Åh! ryggövning! Nästan som vila! Ligga på magen och lyfta olika kroppsdelar lite synkroniserat så där, typ höger arm/vänster ben. Jag klarar! Jag är stark! Vem är det som har svettats den här pölen jag ligger med ansiktet i? Jag? Mmmm, fräscht.

Slitsamt var alltså bara förnamnet på det här passet, och överkroppen hade väl egentligen inte där att göra (men den måste helt enkelt följa med om underkroppen ska någonstans). Men det är ju faktiskt så att jag inte en vacker dag kommer att vakna och plötsligt kunna genomföra ett intensivpass med alla övningar fullt ut. Det är en lång och slitsam väg dit med många nära-döden-pass på vägen, och det är bara att bita ihop. Hemligheten bakom att kunna göra alla raka armhävningar i en serie är...att göra armhävningar. Så enkelt är det. Och så jobbigt är det.


5 kommentarer:

  1. Och det är därför jag har slutat gå på träning i grupp!

    SvaraRadera
  2. Jag har inte så intelligenta funderingar när jag tränar ensam heller...fast jag brukar tysta dem genom att lyssna på ljudbok då.

    SvaraRadera
  3. Ja just det, jag har ju slutat träna helt och hållet... Glömde!

    SvaraRadera
  4. :)
    Du springer efter Alma...?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag försöker låta bli så långt det går, men visst där får jag ju lite motion...

      Radera