onsdag 12 mars 2014

Mamman och Minecraft

Nu förstår jag hur hjälplösa en del människor känner sig när andra människor pratar om datorer och program de inte begriper sig på. Hur utanför de känner sig.

Mina barn hade nämligen ett större gräl om Minecraft. Ni vet, det där obegripliga spelet som med jättefula pixlar samtidigt går ut på att gräva hål, bygga saker och ha ihjäl häxor? Jag kan för mitt liv inte begripa hur det kan vara kul. (jag menar, när det finns sånt som Skyrim? Där man helt enkelt hugger ihjäl baddies med ett riktigt Mighty Sword of 20+ FrostDamage??)

Grejen var tydligen den att Erik för länge sen hade ett Minecraft-konto som han inte använde. Lisa ville testa och fick låna det. (hon fick det säger hon, säger inte han, det är alltså här grälet har sin lilla pudelkärna) Hon har nu levt och andats Minecraft i ungefär ett halvår och har byggt upp/fått erfarenhet/gjort sig känd som användarnamnet/vad tusan vet jag? grejer på det här kontot. Och nu kommer alltså Erik och vill helt plötsligt sätta igång med att spela Minecraft. På sitt konto. Som han aldrig har gett till Lisa. Minsann. Och nu får hon vackert nöja sig med att spela de gånger som han gör något annat. Typ sover och är i skolan. Man kan inte spela två stycken på ett konto samtidigt.

Det var någonstans här i det här grälet jag kände den där stora hjälplösheten. 1. Hur KAN det där vara så kul? 2. Kan de inte samsas om samma och 3. om det inte går kan de inte bara skaffa ett konto till???

Jag fick en uppsjö av "meh! mamma...!" tillrop kastade tillbaka i ansiktet på mig. Det kostade Massor Av Pengar att skaffa ett konto till Det GICK inte att flytta information. Det GICK inte att byta användarnamn. Elände. Elände. Elände. Problemet var olösligt, fattade jag inte det? Lisa var jobbig och Erik var dummast i hela världen.

Nu har lugnet sänkt sig. Två konton finns nu. Jag är 185 kronor fattigare, men det var det värt. Inte så mycket för husfridens skull som för att slippa få höra mer om detta Minecraft och känna mig som en gammal stenåldersmänniska som inte fattar någonting.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar