fredag 14 juni 2013

I avdelningen vägmaskiner man inte hade en aning om att de fanns har vi nu kommit till...

För något år sen funderade jag lite över mystiska vägmaskiner (som vägreflex-skrubbarmaskinen t ex) och hur kul det kan vara att köra dem i det här inlägget.

Nu har jag sett ännu en mystisk vägmaskin som jag inte visste att den fanns. Och jag är lika glad som förut att jag inte jobbar med att köra såna där mystiska maskiner i sakta mak längs med vägarna.

Den här körde i allén på Hybyvägen. Den var stor. Det var knappt vi fick plats att köra om med vår bil (och Hybyallén är väldigt smal. Massa träd står det ju där i vägkanten. De är lite grann i vägen de gånger man möter en giganto-skördetröska eller så). Och den körde extremt långsamt. Innan vi kunde köra om den så satt vi där och funderade på vad det var den gjorde. Den klippte inte gräset i vägrenen. Det såg mer ut som att den sprutade ut vatten av något slag. En rejäl ogräs-giftbesprutning, trodde jag, istället för att klippa ner grejset i vägrenen så ska det sprutas ihjäl? Nämen, tyckte Håkan, det ser ut som om vattnet sprutas på själva vägen och inte i vägrenen.

Spruta vatten på vägen? Varför då i herrans namn?

Jodå. Så var det. När vi lyckades tråckla oss förbi det stora ekipaget så såg vi vad den gjorde. Längst ut i en slags arm satt ett mycket smalt sprutmunstycke. Där sprutade vatten ut, och med stor precision högtryckstvättade sålunda denna maskin de vita strecken i vägkanten.

Varför, varför, varför ska de vita strecken tvättas?

Lite grann fick jag svar nästa kväll när jag körde samma väg. Nu hade de vita vägstrecken i vägkanten målats om. Nya, vita streck prydde kanterna på Hyby allé.

Men inte sjutton visste jag att de gamla strecken måste tvättas först? Ungefär som när man skrapar ett trähus eller nåt innan det ska målas om. Vilket riktigt, riktigt tråkigt jobb.... Jag ska aldrig gnälla över mitt eget jobb mer. Inte för att jag brukar gnälla över mitt jobb. men om jag någon gång skulle vilja komma med något litet gnäll? Då ska jag tänka på vita-streck-tvätten.

5 kommentarer:

  1. Tänk att man lär sig något nytt nästan varje dag, detta hade jag heller inte en aaaning om. M

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast det visade sig i dag att jag kom ihåg fel. Det var Vismarlövsvägen som fått nymålade streck, och då antog jag direkt att också Hybyallén också fått det och att det var därför mysko-maskinen hade kört där. Men jag hade inte sett strecken nymålade där egentligen, bara tänkt mig dem. För idag när jag körde där idag så var de faktiskt inte målade. Än? Och om de inte ska målas alls - varför i herrans namn ska de tvättas i så fall???

      Radera
  2. Så att man slipper måla dem kanske? M

    SvaraRadera
  3. Jag såg en vägstrecks-målnings-maskin för inte så länge sen. Fantastisk precision! Stod som fastnålad så länge jag kunde följa maskinen...(har dock inte sett den tydligen(?) föregående tvättningsproceduren)/Lättroade systern

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är lika lättroad! Har du sett sätta-ner-oranga-reflexpinnnarna-i-marken-maskinen än då? Köra, stanna, borra hål, köra lite, stanna, flonk!pinne ner i hålet, köra lite, stanna, borra hål...Den går inte fort.

      Radera