tisdag 18 juni 2013

Han väntar inte på mig längre

Han har gett upp, stackars man, och orkar inte vänta på mig längre. Visst är han tålmodig, det är han. När jag sprang maraton i Stockholm så stod han och de snälla barnen och väntade timme efter timme i regnet på att jag skulle springa förbi så att de kunde heja. Men att vänta på en blöt människa som springer en mara är en sak. Att vänta på att samma människa ska ta sig tid att titta på en TV-serie ihop med honom är något helt annat.

Jo. Alla som känner mig vet ju att det där med TV inte är min grej. Även om jag faktiskt hittar något jag vill se, en serie eller så, så kommer jag kanske ihåg att se ett eller två avsnitt. Av tjugo. Det borde ju bli bättre nu i den hemladdade eller köpta TV-seriens tid. Nu när man kan kolla på TV-serier i sin egen takt, när man vill på datorn eller på TVn. Och jag försöker, det gör jag verkligen. Glad i hågen börjar jag titta på det som folk pratar om. Tudors. Mad men. Ett avsnitt. Eller två. Sen ligger skivorna där i sina fodral. Eller i sin mapp på den portabla hårddisken.

För något år sen, eller det var nog två? började jag kolla på Game of Thrones på datorn. Håkan sneglade och tyckte att "det där ville han också se, skulle vi kolla tillsammans?". Visst. Det gjorde vi. När jag hade tid. Eller läs: "när jag hade lust". Det är en jättebra serie, Game of Thrones, men man vill titta på den ostörd. Dvs efter att barnen lagt sig. Och när barnen lagt sig vill jag oftast läsa i stället. Eller göra viktiga grejer på datorn. Men till sist och efter många veckor så hade vi lyckats se igenom första säsongen på Game of Thrones.

Sen gick det en tid. Säsong 2 kom, sändes och blev avslutad. Det borde bli dags för oss att kolla igenom den. Det gick ännu mer tid. Säsong 3 kom banne mig den också. Sändes och blev avslutad. Alla avsnitten låg prydligt på hårddisken och väntade bara på att bli sedda. Det är en jäkligt bra serie det där, vill jag bara understryka.

Men nu har alltså Håkan tröttnat på att vänta på sin TV- och filmanalfabetiska sambo. Han väntar inte på mig längre. Han ser på Game of Thrones själv. Avsnitt efter avsnitt plöjer han, ensam i fåtöljen om kvällarna med bara en whisky till sällskap. (Jag har ju en sådan bra bok. Och gör viktiga grejer på datorn. Och så kan jag ju inte hoppa in sådär mitt i säsong 3 heller). Han har bara två avsnitt kvar på säsong 3.

Jag ska kolla ifatt. Snart. Jag har bara en ganska stor trave med bra böcker i hyllan som måste läsas. Och så är det ju de där viktiga grejerna vid datorn. Bloggen till exempel. Den är viktig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar