måndag 24 juni 2013

Det här med lättöl

Jag gillar att dricka lättöl till maten. Man får ölbeskan men dåsar liksom inte till och kan köra bil och sånt efter maten. Givetvis är det godare med en Staropramen eller så, men som vardagsmiddagsdryck är lättöl min favorit.

Fast jag har börjat förstå att jag är rätt ensam om det. Åtminstone bland dem i min ålder och yngre. Eller helt enkelt: det verkar vara jag och pensionärerna som dricker lättöl. Och ju äldre pensionärerna blir, desto färre är det ju av dem som är kvar att dricka lättölen tillsammans med mig. Dessutom verkar det vara fler och fler som väljer mineralvatten i stället för lättöl.

Jag hade börjat få onda aningar i affären när ölbacken skulle handlas. Färre och färre sorter, ibland ingen lättöl alls. Ibland bara sån där mörk läskig "bayersk" eller vad den heter. Lättölen verkade bli alltmer styvmoderligt behandlad och i stället verkade alla hyllmeter ägnas åt mineralvatten i fyrtioåtta olika smaker och varianter. Var lättölen på väg bort?

Och så, för någon vecka sedan, så fick jag tyvärr mina onda aningar bekräftade. Ja, lättölen är på väg bort. Just den här gången fanns det inte en endaste lättöl att uppbringa. Inte ens läskiga bayerska. Och detta på stora ICA Maxi! Så jag frågade ett par killar som kånkade runt backar och såg ut som att de jobbade där. Fick besked: lättöl ska sluta säljas i backar eftersom det tydligen inte är lönsamt för bryggerierna längre. Man kommer att kunna köpa lättöl styckvis i stället, givetvis "till ett annat pris".

Jaha. Jag vill inte dricka mineralvatten till maten. Absolut inte mjölk. Visst, folköl är gott, men jag vill inte ha den styrkan en vardagskväll. Dessutom är folkölsburkarna ofta för stora för mig en vanlig middag. Och priset är även det ofta "ett annat" än lättölsbackarna.

Känner mig övergiven, faktiskt.

2 kommentarer:

  1. Du får lägga in dig på hospitalet, där serverar vi lättöl! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aha!
      Det känns lite som att jag får mina fördomar bekräftade: det är mest äldre människor som dricker lättöl, och det finns rätt många av de äldre på hospitalet.

      Radera