torsdag 20 juni 2013

Alternativ födkrok

Det uppstår ofta mycket intressanta samtalsämnen över frukostbordet hos oss. Jag har skrivit om det förr - att jag surmulet försöker läsa tidningen medan mina barn med nymornad entusiasm ställer svåra frågor om livet, fysiken och naturlagarna, eller upplyser mig om diverse fakta jag inte hade en aning om att jag borde känna till. ("Mamma? Vet du om att när vi sover på nätterna är det som att vi övar oss på att dö?")

En morgon för lite sedan fick jag jag mig en funderare över vad folk nuförtiden faktiskt kan försörja sig på. Definitivt inget sånt där vanligt som lokförare, aktiemäklare, dammsugeförsäljare eller så. Nä, jag fick höra om en av dem som faktiskt kan leva på det hen lägger upp på Youtube. Den här specielle killen vi pratar om har en egen kanal på Youtube som han ägnar åt att räkna ut om omöjliga saker kan vara möjliga. Så här:

- Mamma? Du vet Sonic? Det är bevisat nu att det faktiskt inte är möjligt att han springer i överljudsfart.
- Jamen vaddå möjligt...det är en blå igelkott i ett TV-spel. Han springer fort, hoppar högt upp i luften med hjälp av trampoliner, dör när han ramlar på en skalbagge samt är tecknad och kan återuppstå oändligt antal gånger. Han Finns Inte På Riktigt.
- Men OM han skulle funnits! Då kan det inte vara överljudsfart, för det är fysikaliskt omöjligt! Det finns en kille på Youtube som har räknat ut det!
- Det kan jag också räkna ut. På ena handens tumme. Han springer fort över skärmen. Han är en tecknad figur i ett TV-spel. Han kan inte springa i överljudsfart. Punkt.
- Men OM! Den  här killen har räknat ut vad han skulle väga i verkligheten, luftmotståndet, möjligheten till fart...med riktiga formler och allt.
- (helt konfunderad moder) Varför då i himmelens namn? Det är väl bara att konstatera: Ej verklig varelse = ej verklig fart?
- Jo, men han gör såna beräkningar bara för att han tycker det är kul! Och så lägger han upp det på Youtube! Och så är det så många som kollar på hans uträkningar och bevisningar att han kan leva på det!
- (ännu mer konfunderad och fascinerad moder) Men vem vill kolla på sånt? Hur kul är det?
- Det är jätteintressant! Han är skitsmart! Han sitter och spelar olika spel, och så tänker han inte liksom "det är ett datorspel, allt är möjligt" utan i stället "hmmmm undras om det där verkligen skulle kunna gå att göra på riktigt?" och så räknar han på det. Han har till exempel också räknat ut att xxx(karaktär som den här skribenten raskt har glömt namnet på) i Metroid faktiskt SKULLE KUNNA rulla ihop sig till en liten boll som hon gör i spelet. I verkligheten alltså.
- Jaha. Och detta vill jag veta därför att...?
- För att det är intressant!!

Jahaja. Nu vet jag lite mer om vad som försiggår bakom den där stängda dörren på andra våningen. Fullständigt obegripliga fysikaliska uträkningar. Oförståeligt - men ändå snäppet bättre än Disney Channels fullständigt hjärndöda såpoperor som mitt andra barn lägger sin ungdom på.

Och den där killen som lägger ut sina uträkningar på Youtube kan ju verka helknas. Men vid närmare eftertanke är han ett geni. Han lever på något som är omöjligt. Eller möjligt, om man räknar lite på det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar