torsdag 23 maj 2013

Jaha. Jag är för UNG.

Jag var alltså på Memira i måndags för att göra en förundersökning. Jag har funderat en hel del på det där den senaste tiden (läs här och här) och var nervös för om jag var för gammal, för skelögd, för närsynt, för...ja, för fel helt enkelt för att kunna operera ögonen och bli av med närsyntheten för gott. Och om det fanns några risker - tänk om det blev något fel så det blev sämre än det var innan?

Det blir ingen operation. Inte nu, i alla fall. För jag hamnar mitt i mellan två olika operationsmöjligheter. För det första är jag för närsynt för en vanlig laseroperation. Där går gränsen vid -10, vilket jag har just nu. Men tydligen kan det där ändras de närmaste åren när ögonen för de flesta får ålderssynthet, alltså = läsglasögon. Det kan i mitt fall göra så att jag helt enkelt blir mindre närsynt. Eller att jag är lika närsynt men behöver progressiva glasögon för att jag är ålderssynt samtidigt. Skulle jag då operera mig nu så kanske jag ändå behöver läsglasögon om ett par år. Då tappar man liksom lite av poängen med det hela.

För det andra är jag för ung för att göra en operation när man byter ut ögats lins helt och hållet. Där spelar det ingen roll hur närsynt man är innan operationen, men även där spelar det roll hur själva ögat förändras de närmaste åren pga det där med åldern. Jag har ännu inte blivit ålderssynt. Jag ser alltså för bra på nära håll för att kunna göra den operationen. Om 2-3 år kan detta ha förändrats så att man vet vilken styrka mina linser skulle kunna behöva i framtiden.

Om jag fattade det hela rätt, alltså. Han pratade optikerska, den där optikern.

Men summan av kardemumman är att
1. jag ser för dåligt (på långt håll)
2. jag ser för bra (på nära håll)
3. jag är för ung

Jaha. Suck. Men jag kan ju spara ihop pengarna till operationen i förväg i alla fall, i stället för att göra det på avbetalning. Om det nu känns bättre.

Det var ju rätt länge sen man var för ung för att göra något. I den åldern med köra moppe, köra bil, handla på bolaget och komma in på discona som var mest inne.

4 kommentarer:

  1. Håll ut Carolina, din tid konmer nog så se till att blrja spara så känns det kanske ännu bättre när det väl blir dags o du kan casha upp. Lycka till.
    Kram Gunilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Du är ju min stora förebild i detta, utan dig hade jag ju inte kommit så här långt ens...

      Radera
    2. Jag följer med spänning. Måste dock smälta det här inlägget och försöka omtolka vad det skulle kunna betyda för mig (utan att jag själv måste gå på ett besök - det är ju ända i Malmö, liksom...)

      Radera
    3. Jag tycker absolut att du ska göra den där undersökningen! Annars får du ju inte veta...

      Radera