lördag 17 oktober 2015

SekretariatsCarolinas välförtjänta långfrukost

Här kommer då ännu en bild ifrån våra köksregioner:



Och det är en detaljstudie av mitt frukostbord. Ingen rafflande frukost, bara flingor (JA, jag äter barnflingor)(FAST jag fyller 48 nästa vecka)(kommentarer på det?), knäckebröd och te. Och läsning av boken Ancillary Justice och så lite spelande av Candy Crush Saga då och då. Det här är nämligen en lördagsfrukost av den arten jag älskar allra mest, den där jag sitter kvar i flera timmar vid frukostbordet.

Men just den här, idag 17 oktober? Jag har längtat efter just den. Mycket. Nämligen hade jag och Kristina igår kväll hand om sekretariatet till en nattorienteringstävling, en stafett med niomannalag. Och jag har länge våndats inför denna tävling, och oroat mig för att vi skulle få allt rätt. Det var ett nytt orienteringsdatorsystem för oss, och nya beräkningssätt för resultaten, eftersom den här nattstafetten som har alldeles egna regler fram tills nu har skötts av Lunds OK i stället för av Malmö OK. Vi har alltså fram tills nu med en suck av lättnad kunnat strunta i hur det går till att administrera en tävling med regler som följer:

Gemensam start sträcka 1-3. Förste löpare från sträcka 1-3 skickar ut sträcka 4-6. Förste löpare från sträcka 4-6 skickar ut sträcka 7-9 om alla från sträcka 1-3 kommit i mål. Segrare är det lag som först fått in samtliga lagmedlemmar i mål - vinnande lagtid är alltså tiden mellan gemensamma starten 19.00 och klockslaget när lagets sista medlem går i mål.

Stoppa nu in det där i ett orienteringsdatorsystem, tjugo lag med nio deltagare vardera, och hoppas på att det funkar. Avvakta alla triljoner lagändringar som uppstår i sista minuten (jag vill byta nummer på min SI-pinne, jag och NN vill byta sträckor i våra lag pga förkylning/hälta/nattskräck/totalförlamning-men-vi-orienterare-ger-oss-aldrig-och-springer-ändå, person 1 tar person 2s plats, som i stället ersätter person 3 som är sjuk, och person 1 ersätts av person 4 som har glömt vilket nummer hens SI-pinne har... etc etc etc)
Lyft ut några datorer i ett tält i skogen dit ström har dragits, en lampa hängts upp så att det går att se och hoppas på att skrivarna och kopplingarna vill funka även när vädergudarna har bestämt sig för att förgylla hela tillställningen med regn och ungefär allt i det där tältet är hyfsat fuktigt. Tänk positivt What could possibly go wrong? 

Jo, i en Carolinahjärna kan många, många kombinationer av misstag göras, och i princip kan alltihop go very wrong. Därav nervositeten sedan länge tillbaka.

Men vet ni? Det mesta gick bra. Och nu är det över.

Och om det är någon som vill studera och begrunda alla resultatlistor och filer och siffror och sekunder så kan denne någon göra det på den här sidan. Good luck.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar