tisdag 6 oktober 2015

Om multi-tasking och lugnet före stormen

Att jobba hemifrån är en himla fin grej att kunna göra. Just nu sitter jag och bloggar läser BTJ-häften (för alla icke-bibliotekarier: sånt bibliotekarier måste läsa för att hänga med i bokutgivningen) på min jobb-laptop, iförd mina skönaste joggingbyxor och min slafsigaste t-shirt.

Samtidigt låter jag min egen stationära pc få sin vilja fram - den har i månader nu tjatat om att jag bör uppgradera GRATIS GRATIS NEMA PROBLEMA till Windows 10. Jag är en skeptisk typ och har mest trott att det där är någon slags bluff eller malware eller att det finns någon hake med det hela. Men har nu läst på lite och det verkar som att det hela är OK. Windows 10 gratis it is, alltså. Så den datorn står nu och hämtar hem den där uppgraderingen och ska senare få syssla med att uppgradera sig själv till nya kläder.


Samtidigt som jag alltså sitter och jobbar vid ena datorn och låter den andra datorn jobba själv så sitter jag och väntar på att det ska dyka upp en rörmokare här. Denne rörmokare ska göra något åt vårt avlopp. Nej, inte den stora giganto-grejen med anslutning till kommunalt VA (det där är REJÄLT försenat), utan mer en vanlig köra-med-någon-rörmokarmaskinsgrej-i-rören så att det som stoppar upp där försvinner. Vi har haft dålig avrinning från köket och toan ganska länge nu, och en jobba-hemma-dag innebär också kunna-vänta-på-hantverkar-dag.

MÖJLIGEN kommer allt inte att vara lika stor frid och fröjd senare i eftermiddag? Då, när jag har slängt ut datorn genom fönstret för att uppgraderingen till Windows 10 fuckade upp hela systemet och all hårdvara? Då, när rörmokaren ännu inte kommit och jag måste sticka hemifrån för jag har en klipptid 16.30?
Ja, jag är luttrad. Och fortfarande rätt skeptisk.

Nu åter till BTJ-häftena.

4 kommentarer:

  1. Ops, då var jag före dig med nånting, uppgraderade till W 10 i somras och det har funkat riktigt bra faktiskt. Först försvann ljudet, vi kunde inte lyssna på musik från Spotify t ex men efter ett tag ordnade det till sig av sig självt, och så har det varit diverse andra små konstigheter och ändringar men det FUNKAR nu och det är GRATIS! Så lycka till med det (och rörmokeriet förstås)! (M)

    SvaraRadera
  2. Det har nu kommit 42% i installerandet, och jag håller tummarna och tar i trä och säger peppar peppar och allt möjligt. Dock har inte rörmokaren kommit ännu.

    SvaraRadera
  3. Hur har det gått nu då, med W 10 och rörmokare? Står datorn kvar på sin plats eller är den utkastad genom fönstret och kom rörmannen och ställde allt till rätta? (M)

    SvaraRadera
  4. Datorn står kvar... Det funkade hyfsat. Utan problem med själva uppgraderingen, sedan upptäcker jag efterhand att det saknas drivrutiner för olika saker men det mesta har löst sig. Ljudet funkade i alla fall direkt :)

    Och rörmokaren kom rätt tidigt på eftermiddagen och spolade rent i rören som var fulla med fett (trots att vi ALDRIG häller stekfett ner i vasken och alltid är noga med att ta bort matrester från tallrikarna...) så nu rinner vattnet ut som det ska.

    Så frid och fröjd, alltså. Faktiskt.

    SvaraRadera