fredag 23 februari 2018

Sportlovssaker

Bra sak när det är sportlov och man jobbar på en skola: att det är så overkligt lugnt att jobba. Man får tänka tankar till slut. Man kan påbörja större flytta-runt-ändra-om-projekt och få dem slutförda. Man har inte ont i huvudet när man går hem pga att det inte är ett konstant oväsen från rasthallen utanför biblioteket. Man får massor av saker gjorda.

Eventuellt.

Jo, för en annan bra sak med att det är sportlov och man jobbar på en skola är: att det går så bra att ta ut semester eller kompledigt utan att behöva skaffa ersättare.

Igår hade jag en semesterdag. Den ägnade jag åt att sova länge, äta frukost väldigt jättelänge och sedan knata över till Vismarlövs café för att ha bokcirkel med min lilla exklusiva Austen-bokklubb. Fast den här gången hade vi inte läst någon Austen, utan i stället Fint folk av Julian Fellowes. Typ samma miljö och uppförande fast på 1990-talet. Till det gnaskade jag i mig en semla.

Och idag jobbar jag (för folkbiblioteket har öppet 10-12 även om det inte är någon större rusning hit, hittills har jag haft två små systrar med relativt färska egna lånekort i högsta hugg och med stor vilja att testa att låna alla bibliotekets olika media bara för att de kan). Men jag tänker sluta direkt efter lunch, ta ut komptimmar för att fånga dagen, åka till Högevallsbadet för att möta upp med min dotter. Vi ska löga oss, simma, basta och sedan gå och fika på stan.

Sånt kan man göra när det är sportlov. Det är bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar