tisdag 6 februari 2018

Jag är skogsflicka, jag!

I helgen var jag djupt engagerad i Skogsflickornas vinterting. Visst låter det gammalt och traditionsbundet? Det är det också! Skogsflickorna är en slags förening för kvinnor som orienterar - men man kan inte gå med i den så där hursomhelst. Nä, man blir nominerad och sedan kanske invald, och får därefter vid sitt första vinterting genomgå initiering. "Sekt" tycker oäkte maken att det är (själv har han ännu inte blivit invald i herrarnas motsvarighet "Skogskarlarna", så jag tycker mest det luktar avund) - själv tycker jag att det är en sorts fin loge för orienterare.

Förra året blev jag invald, så jag är helt färsk i sammanhanget. Och, precis som i andra loger, så får jag förstås inte berätta vad som händer vid initieringen vid vintertinget (men det var kul och en upplevelse, så mycket kan jag avslöja). Nu i år, mitt första "riktiga" vinterting hamnade jag direkt i hetluften, för det var vi skogsflickor i Malmö OK som var värdar. Hur stort det var, och hur mycket förberedelsearbete det krävdes förstod jag inte förrän vi haft ett antal möten under hösten och vintern. Men tänk att det kommer ca 60-70 pers från hela Skåne, och ska orientera eller göra andra aktiviteter, ha möte, äta (sittande) middag, ha tillgång till dusch, och så att det ska arrangeras alla de där andra sakerna som jag nog inte får berätta om men som kräver en hel del förberedelse? Mycket jobb, och många detaljer.

Och i lördags hände det alltså. Allt gick bra. I söndags hade jag en hel del "efterarbete" att stöka undan. Och sedan var jag trött. Men nöjd. Några iakttagelser får jag väl bjuda på, ändå:

  • Jag är alltså ny som skogsflicka. Och, i det här sammanhanget, känner jag mig verkligen som "flicka" eftersom jag tillhör de yngre i sällskapet. Jag är femtio, så det är inte ofta nuförtiden jag får känna mig som ung och oerfaren. Men här, alltså. Fint.
  • Det här med pengar, och hur vi använder dem. I det här sammanhanget är det "cash is king" som gäller. Och oj, hur jag har kommit ifrån det här med kontanthantering annars? Jag har en tjuga i plånboken som nog har legat där sedan före jul - jag använder aldrig kontanter, bara kort och swish. Men här betalade alla både deltagande och årsavgift i kontanter. Dagen efter skulle jag betala maten (vi hade catering från Vismarlövs café, mycket och gott var det!), och hade därför 9800 i plånboken i fem-, två- och hundralappar. En jättetjock bunt sedlar! Jag var helt nervös, och det kändes mycket mystiskt att langa fram den sedelbunten där i kassan.
  •  Traditionen för vintertinget bjuder att de skogsflickorna som nollat under det gångna året tar med och bjuder på någon slags kaka eller tårta till kvällskaffet. Fattar ni hur många tårtor och kakor det kan bli? Vilken enorm buffé?? Otroligt! Jag slängde alla smartpointsberäkningar åt skogen och vräkte i mig. Mmmmm. Favoriten var någon slags cheesecake (eller om det var maräng?) med café-au-lait-mousse som jag gärna skulle vilja ha recept på, men vet inte vem som hade gjort. 
Nästa år ska jag åka till vinterting, utan att vara ny och med på initiering, och utan att vara värd för arrangemanget. Det ska bli fint!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar