söndag 27 december 2015

Bra sak 27: Bibliotek!

Bibliotek är verkligen en av världens, och livets, bra saker. Det finns så mycket bra att skriva om bibliotek så jag vet knappt ens var jag ska börja... och framförallt skulle jag nog aldrig sluta om jag verkligen fick komma igång. Jag har en magisterexamen i biblioteks- och informationsvetenskap, jag jobbar som bibliotekarie, jag har besökt bibliotek sedan jag var liten som en tesked (och troligen innan dess också), jag besöker bibliotek i andra städer om jag kommer åt (jag lånar aldrig då, bara strosar runt och kollar lite...) - bibliotek är helt enkelt en väldigt stor och viktig grej i mitt liv.

Och inte bara i mitt! Tänk så fantastiskt det där är - bibliotek finns över hela världen. Och har funnits ungefär så länge som skrivkonsten har funnits dessutom. Alla vet att bibliotek finns och hur de fungerar. Och hela idén är bara så bra: att låta vem som helst komma och låna böcker i en boksamling. Gratis vetande och upplevelser som inte kostar en spänn utan bara sätter igång i ditt huvud... Böcker i ordning och reda, gamla böcker och nya blandat, och så människor som går där och lånar av dem, som ställer dem i ordning, som sitter bland dem och läser... för att inte tala om alla andra aktiviteter som brukar ske på biblioteken.

Men som sagt, om jag verkligen skulle sätta igång med att skriva om allt bra som bibliotek är så blir det här inlägget aaaaalldeles för långt, så jag lugnar mig med att lägga in bilder på några fantastiska bibliotek.
(Och det där med bilder på vackra bibliotek är förresten en hel vetenskap i sig... gör en sökning på nätet får ni se. Det finns hur många som helst som sysslar med biblioteks-spotting!)

Clementinum, Prag
The Long Room, Trinity College Library, Dublin
Brentwood library
Stockholm stadsbibliotek



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar