lördag 26 december 2015

Bra sak 26: En kopp te!

Ja, ja, nu låter jag som vilken britt som helst, men: a nice cup of tea passar nästan när som helst. Jag älskar te! Och, visst, jag dricker kaffe också och kan längta efter det - men te kan jag inte vara utan. Måste ha te på morgonen, två stora koppar (minst). Och gärna någon kopp på kvällen också. (det är den mina barn brukar komma med till mig...)

Jag brygger oftast mitt te direkt i kannan, med löste i sådana där engångsfilter. Och i alla år har jag druckit det mycket starkt, med mjölk och en liten sockerbit. Men alldeles nu den senaste tiden har jag faktiskt ändrat på mig - nu dricker jag det rent utan vare sig mjölk eller socker, och så gör jag det lite svagare än förut. Efter några dagars tillvänjning har jag upptäckt att jag på det här sättet känner teets smak mycket bättre. (plus att jag slipper det där pillandet med att ta fram socker och mjölk, eller alternativt att få fråga om det om jag dricker te någon annanstans än hemma)

Favoritsorterna är de rökta teerna, till exempel lapsang, eller nya favoriten Smokey earl grey som jag bara har hittat på Tekulturen i Lund. Jag gillar alla blandningar med bergamottolja men mest Lady Grey. Björnbärste och citronte är andra favoriter, liksom Guteblandning (den från Kränku). Jag avskyr alla blandningar med apelsin i, och vaniljte går också fetbort.
Det är svart te som gäller, och jag brukar ha en sisådär 7-8 olika sorter hemma samtidigt, i särskilda teburkar ordentligt uppmärkta med vilken sort de innehåller (ja, jag är bibliotekarie och vi är ordningsamma och organiserade av oss...)

Vad jag dricker alldeles precis nu, när jag skriver det här? En stor kopp med björnbärste, faktiskt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar