fredag 11 april 2014

Ha inga förväntningar.

Det här borde ha varit en enkel sak - men den blev så krånglig att jag åldrades flera timmar på kuppen:
Att ställa på husbilen.

Görs med ett knapptryck på Transportstyrelsens hemsida - när man har loggat in med hjälp av sin e-legitimation.

Upptäckte att e-legitimationen hade blivit för gammal.
Upptäckte att Nordea inte längre använder e-legitimation utan BankID.
Upptäckte att BankID på något mystiskt sätt redan hade installerats på min dator, men att den utgångna e-legitimationen var den enda legitimationen som fanns i programmet.
Försökte uppdatera den. Hittade inget kommando för det.
Lyckades ändra lösenordet men det gjorde ingen gladare. Särskilt inte BankID eller Transportstyrelsen som fortsatte tjata om att min e-legitimation var för gammal.
Lyckades uppdatera mitt redan installerade BankID. Nu såg den flashigare ut men hade fortfarande bara en utgången e-legitimation i sig.
Hittade e-legitimationssidan på Nordea. Blev uppmanad att installera BankID på min dator eftersom inget BankID kunde hittas på min dator (fast jag uppenbarligen just suttit och både tittat på och uppdaterat programmet i fråga).
Installerat programmet igen. Ändrat lösenord igen.
Blivit uppmanad att uppdatera sidan för att köra ett säkerhetsscript. Sidan låser sig. Allt hänger sig. Får börja om från början igen.
Tuggar på skrivbordet och bankar huvudet i bildskärmen.
Börjar om.
Nu har det gått 30 minuter åt det som skulle ta en knapptryckning.
Får till sist det jämra BankID installerat med giltig e-legitimation och kan tillfredsställa Transportstyrelsen och få husbilen påställd.

Men å andra sidan borde det här ha varit eländigt besvärligt:
Tele2 ringt och pratat sig varma om hur förträffligt det vore för oss att ändra fast telefoni och bredband via telefonjacket till mobilt 4G för hela konkarongen. Mycket snabbare datorhastighet och en bärbar telefon på köpet - allt till mindre månadskostnad än vad vi har idag. Jag ingick avtal med röstinspelning och allt.

När sedan pappren kom visade det sig att det käcka 4G-abonnemanget hade en gräns för mängd datortrafik per månad (60GB), och att man måste betala för trafik som överskred denna gräns. Detta framgick inte vid det där förträffliga telefonsamtalet häromdagen.
Vi räknade på det och kom underfund med att vi skulle behöva betala extra varje månad, för vår lilla familj genererar väldiga mängder datortrafik.  Garanterat mer än 60 GB per månad i alla fall.

Alltså säga upp abonnemanget innan vi ens hämtat ut router & prylar från posten.

Gruvade mig för detta säkert armsvettsframkallande telefonsamtal med supportmänniskor på Tele2.

Men - kunde lägga på luren efter avslutat samtal efter fem minuter. Med abonnemang uppsagt, portering av telefonnummer annullerad, besked om att vi inte ens behöver hämta ut paketen på posten, att vi inte behöver göra någonting utan att vi fortsätter vårt gamla abonnemang precis som förut.

Var är haken? Så där lätt ska det inte kunna gå.

Tele2-människan glömde säkert att fråga efter min e-legitimation. Eller, förlåt, mitt BankID.

2 kommentarer:

  1. Puh, jobbigt tråkigt strul. Hatar det!
    Och varför är det alltid något de glömmer säga när de prackar på en nåt nytt abonemang. Jag drar mig så för att göra ngt åt att mitt mobilabonemang snart låses upp. Hatat att ta ställning till sånt där...

    SvaraRadera
  2. Hela jag brukar bli ett enda stort NEJ när det är någon telefonförsäljare i luren - just därför att när man väl börjar lyssna så låter det så väldigt bra allting.
    Nu ville jag bara lägga på luren först - men sen var det det där med att vi redan var kunder, och så hörde jag ordet "snabbare" och sen var det kört.

    SvaraRadera