tisdag 24 september 2013

I avdelningen varningslampor jag inte visste fanns har vi nu kommit till...

(Plats: insidan av skruttig vinröd Volvo på väg till stan i angeläget ärende som inte kan vänta)

Bilförare: (som pratar i telefon trots att hon har världens troligen sämsta simultankapacitet) Hej, det är jag.

Han i den andra telefonen: Hej.

Bilförare: Jag är på väg in till stan för att ta det där fotot. Nu har det tänts en varningslampa på instrumentpanelen som aldrig varit tänd förut. Det är liksom ett utropstecken i en cirkel.

Han: Är det något med bromsarna?

Bilförare: Ja, jag stannade nyss vid en busshållplats och kollade i bilens instruktionsbok. Där stod det ungefär "bromskrets troligen ur funktion", "stanna omedelbart", "ring verkstad", "dyrt", "jobbigt", "livsfarligt". Men jag kunde ju bromsa bilen?

Han: Det kan vara någon givare som ger fel utslag. Jag kan kolla upp det när du kommer hem, det kanske ska fyllas på bromsolja eller nåt.

Bilförare: Så jag kan nog köra in till stan och tillbaka, då?

Han: Ja, du märker ju om bromsarna slutar fungera.

Bilförare: (som sneglar åt handbromsen till) Eh, ja. Det märker jag nog.

Förare av skruttig vinröd Volvo kör mycket försiktigt vidare, motorbromsar mycket samt håller ordentligt med avstånd till alla bilar, cyklar, hus, hundar, träd och andra farliga ting.

Väl framme vid fotografen slocknar lampan. Bara så där.

Vid hemkomst fylls bromsolja på av honom som bara råkar ha en flaska med bromsolja i garaget.

Senare på kvällen:

F.d. bilförare som nu sitter tryggt i sitt hem och pratar med grannen i telefon om andra ting men också detta: ...ja, och tändes en lampa i bilen jag aldrig sett förut. Ett utropstecken i en ring. En röd lampa.
Granne: Åh, det där vet jag allt om! Den lampan tändes ju för mig när jag var på bilbesiktningen sist. Du vet, då jag fick promenera till fots därifrån? Bilen var så farlig att köra så jag fick inte köra den en meter utan att bromsarna åtgärdats och/eller bromsolja fyllts på. Var det DEN lampan som tändes?
Oansvarig f.d. bilförare: Ja. Den.

Oansvarig f.d. bilförare borde troligen skämmas. Aldrig ska hon göra så mer.

2 kommentarer:

  1. Neej, aldrig får hon göra så mer, verkligen inte!
    Och fotograferingen, gick den bra?
    (M)

    SvaraRadera
  2. Jag lovar.
    Och fotograferingen gick väl OK. Fortfarande ingen fotomodellkarriär i sikte.

    SvaraRadera