onsdag 3 juli 2013

Tack, men nej tack.

Häromdagen blev jag uppringd av ett mystiskt utländskt nummer med mängder av nollor och ettor i sig. Redan innan jag lyfte luren var jag alltså lätt misstänksam.

Personen som ringde undrade artigt, på engelska med stark indisk brytning, om jag var Carolina Landin? Jo, det var jag. "I'm calling you because you have Microsoft Windows computer, yes? How are you today?"

Vad gjorde jag då? Blev upprörd och svettig för att jag skulle bli tvungen att prata engelska en vanlig sketen måndagsförmiddag? Lyssnade tålmodigt på den kommande harangen om att min dator troligen var angripen av både det ena och det andra, och att endast denne indiske kille med sin specialkunskap och sitt specialprogram för en modest summa (bara ge mig ditt VISA-kortsnummer) skulle kunna hjälpa mig innan min dator förmodligen skulle explodera och sedan självdö? Funderade jag över det gigantiska jobbet det måste vara att ringa upp alla människor i världen som hade en "Microsoft Windows computer"?

Nej. Faktiskt inte. Redan efter how-are-you-today la jag helt sonika på luren i örat på den indiske scam-killen.

Sen undrade jag om det snart kommer att uppfinnas något slags spam-filter för telefon. Hade behövt det.

2 kommentarer:

  1. Men då sa du ju inte ens tack, men nej tack...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Um, nä...Fast jag är ju inte känd som någon social begåvning, direkt. Jag *borde* förstås ha åtminstone tänkt "tack men nej tack" men det enda jag tänkte var "usch jobbigt håll dig borta måste du ringa".

      Radera