söndag 28 juli 2013

Rapport från Sverigesafari 5

Idag var vi i Kiruna. Det var inte så mycket staden och gruvan som lockade som naturen runt om staden. Jag har läst Åsa Larssons böcker om Rebecka Martinsson. När man har läst dem får man en stor längtan efter att se naturen kring Kiruna, och efter att skaffa hund. Vi ska inte skaffa hund men idag fick jag i alla fall se naturen kring Kiruna. 

Vi köpte Naturpasset. 50 fasta kontroller utsatta norr om Kiruna, på Loussavaara-kartan. Man får ta så många man vill, i vilken ordning man vill. Jag tog kameran med mig och tog det rätt lugnt. Ville mer uppleva naturen än träna orientering. 

Fotade kartan - här är den: 


Jag var nog ute i två timmar och njöt. Vilken natur! Vilken terräng! Vad fint!

Här är kontroll 33, rätt högt belägen:


Och här är kontroll 27, uppe på fjället:


Här är en av utsikterna från berget:


Men även i dalen var terrängen fantastisk. Så här såg det ut ungefär där kontroll 53 finns, med tallar, fjällbjörk och lingonris. Det luktar så gott!


Mot slutet var jag rejält törstig. (Det var en varm dag) Och så dök det upp en kallkälla! Iskallt vatten som porlade upp ur två rör från urminnes tider. Det var så otroligt gott att dricka, och att blaska av ansikte och huvud. 


Barnen roade sig kungligt under tiden Håkan och jag var ute på äventyr i fjällvärlden. Orienteringskartan började nämligen där Kiruna har sitt utomhusbad, med pooler, vildfors, dusch, bastu och allt som hör till. Tvättjärnen heter det, och är helt gratis. Jag och Håkan svalkade oss förstås också där innan vi körde vidare. 

Ikväll sover vi vid Sandvikens sjö i Gällivare, nedanför Dundret-berget. Vi har grillat, och livet känns rätt perfekt. Imorgon kör vi till Jokkmokk och sen till Storuman. 


2 kommentarer:

  1. Vilken fantastisk resa ni gör, så vackert allt är, vädret också! M

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja till och med vädret är vackert!

      Radera