fredag 18 december 2020

Carolina-kalender i pestens tid: 18

 Fredagens ups and downs:

Kul:

  • Jag såg blå himmel 5 minuter ungefär klockan tio på förmiddagen! (jamen herregud, man får vara glad för det lilla...)
  • Dottern skickade sms och bad om barnbokstips. Det ska köpas julklappar (så det här är hemligstämplad information). När sms-et kom satt jag i möte och kände direkt att "nej, jag känner inte till en enda barnbok har ingen aaaaning", stängde ner mobilen och fortsatte prata om lokala maktintriger i Ystads kommun (eller, nja, mer vad som hänt i skolvärlden senaste veckan och varför det är viktigt för oss i skolbiblioteket). 
    Sen fick jag aha-upplevelsen att "just ja! jag är ju barnbibliotekarie! Och barnen ifråga går på lågstadiet! Och jo, jag känner till en hel del om vad barn på lågstadiet gillar!
  • Så tipsade om de här: serien om Musse och Helium (två möss på fantasyäventyr)(för, ja...), serien Handbok för superhjältar (som varit på tapeten ganska många år nu), eller någon av böckerna om Sommarskuggan. Alla tre förslagen omåttligt poppis bland lågstadieläsarna nu även om Musse och Heliums öden och äventyr inte är helt okomplicerad läsning.
Mindre kul:
  • nyaste och mest skärpta restriktionerna hittills i corona-kriget. Jahaja, hur blir det nu? Är bibliotek att anse som icke viktig verksamhet av de statliga och kommunala verksamhet som pausas till 24 januari? Det verkar som att många kommuner stänger sina bibliotek nu, men jag vet ännu inte hur/var jag jobbar närmaste dagarna och sen efter julledigheten. Men det är inte mitt beslut att fatta, så jag väntar på mer information. Men livet och världen känns läskig nu.
  • tanka bilen. Attans vad trist det är, och vad dyrt det är, och vad det alltid blåser och regnar kallt (ja, året om, även i juli) på macken när man står där och väntar på att bensinpumpen ska ha pumpat klart. Men ändå - jag HAR en bil och kan köra den till jobbet och slipper sitta på tåg och buss och trängas med alla andra som nu alla måste ha munskydd. 
  • att handla mat, och känna mig som en skurk när jag gör det. En sån vanlig och nödvändig grej. Men jag nästan smyger runt och lägger snabbt ner grejerna i kundvagnen. Inget onödigt tjafs eller funderande på märken och skit. Och gå i kringelkrokar kring alla andra i mataffären. Ungefär hälften av dem hade munskydd idag. Hade jag berättat om detta för mig själv för ett år sedan hade jag inte trott mig. Jag köpte jordnötsringar OCH pringles på vägen till kassorna bara för att det är så synd om mig och oss och alla i hela världen. 
Nu: till lite verklighetsflykt i Assassin's Creed Origins, i Egypten. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar