måndag 14 december 2020

Carolina-kalender i pestens tid: 14

 Jag är fortfarande sjukskriven och hemma, med en förkylning som i och för sig har lugnat ner sig betydligt men jag är inte helt symtomfri. Och då ska jag ju inte gå tillbaka, som alla vet. I dessa tider. (kanske att jag ska döpa om bloggen till "I dessa tider"?? Catchy.) Så jag har i stället haft det ganska trevligt här hemma. Ni vet "lite sjuk" men ändå så pass att det går alldeles utmärkt att spela datorspel. Och det har jag alltså gjort i princip hela dagen. Det är inte så där himlans rafflande att skriva om här, dock. Kanske jag skulle starta ytterligare en blogg som heter "Carolina spelar..." och så skriva om mina äventyr som exempelvis nu i Egypten i Assassins Creed Origins. Eller, jag vet! Jag startar en Youtubekanal som heter Bibliotekarien 50+ spelar och så trycker jag upp en webbkamera i ansiktet och låter en mikrofon spela in mina ständiga muttranden när gubben på skärmen inte går eller slåss som jag via ivriga knapptryckningar har instruerat honom att göra. Borde ju bli succé med hur många prenumeranter som helst? Och så säljer jag reklamplats på min kanal, och kan dra mig tillbaka från arbetslivet innan jag fyllt 55, och kan ägna ALLA dagar åt att spela datorspel och golf. 

Bra plan.

Igår höll jag inte bara på med att jämföra olika luciakonserter, utan jag plockade också upp lite julpynt. Normalt brukar detta gå till så att jag öppnar lådorna med julpynt, och sen pekar jag med hela handen åt barnen och säger "sätt igång". I år funkade ju inte detta tillvägagångssätt, utan jag fick göra jobbet själv. Och då blev "less is more" en mer ledande inställning till det hela. Många tomtar och änglar fick faktiskt stanna kvar i kartongerna och jag körde lite sparsmakat, estetiskt och noga genomtänkt. Ernst hade jublat. (fast kanske rekommenderat att man städat huset först?)

Men hur sparsmakad jag än var så var det några julprydnader som inte fick hoppas över, som inte fick ställas på nya platser, som inte fick ändras på överhuvudtaget för De Ska Alltid Stå På De Här Platserna Annars Blir Det Inte Jul. Det är allvarliga grejer. 

Vi har grisarna där den ene med bister min läser bok och den andra drömmande ser ut att lyssna. Dessa ska stå i badrummet:

Vi har Flicka med ljus + Pojke med lykta som när de är nedpackade ligger i särskilda kartonger, i frigolitformar som mössen har ätit på och som alltid smular små frigolitsmulor på golvet när Flicka med ljus + Pojke med lykta (det står så på kartongerna) packas upp. Tyvärr har Pojke med lykta de senaste 30 åren varit av med sitt främsta attribut lyktan så han ser mest ut att stå och försöka lifta:

Och så har vi de tre små Sanslöst Nöjda och Lätt Lekfulla Tomtenissarna som alltid ska stå på köksbordet, precis på mitten och i vägen så fort det ska dukas till middag:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar