fredag 22 maj 2020

Färskt bröd och uppkäftig ättika

Bra sak med att ha ett bageri och café i byn där man bor: lediga dagar när oäkte maken går upp först på morgonen och känner längtan efter nybakat bröd, tar sig bort till bageriet och köper det, så att jag när jag lite senare går upp för att äta frukost hittar det här i köket:


Annan bra sak med att ha ett bageri och café i byn där man bor: när vi någon dryg vecka före dottern tar studenten faktiskt har bestämt oss för att ha studentmottagning trots att tre fjärdedelar av dem vi bjöd från början inte längre får/kan/bör komma hit, och då helt bekvämt kan låta caféet göra maten åt oss eftersom de även erbjuder catering. Dottern önskar med bestämdhet inte ha traditionell studentmat med kallskuret och sånt. Nej, hon ska ha pannkakskalas. Och det här gick jag alltså bort till Carina i kaféet för att diskutera idag. Klart de fixar pannkakskalas? Klart de gör! Det blir olika varma pannkaksfyllningar men även egengjord sylt blandad med färska jordgubbar. Samt givetvis bröd, nybakad baguette, som ska doppas i olivolja och salt. Och så blir det förstås tårta också. Chokladtårta, eftersom det bästa dottern vet är ungefär allt med "choklad".

Annat jag har ägnat denna underbart lediga klämdag åt: ogräsättika. Jag var och handlade mat på ICA Maxi, och precis innanför entrén stod hyllor fyllda av 5-litersdunkar med ogräsättika. De fullständigt överföll mig, och en hoppade ner i mina kassar och tjatade om hur den behövde sprida ut sig på uteplatsen i vår trädgård. Den kunde verkligen behövas, tyckte den. Äh, tyckte jag, vi sitter ju aldrig där? Vi sitter ju alltid i uterummet, och om den glömda uteplatsen på baksidan ser ut som en djungel - vem bryr sig? "Jodå", näpsade sig 5-litersdunken, "det gör du. Varje gång du ser ut genom köksfönstret så stör du dig på allt ogräs mellan stenarna. Eller hur?" Ja, den hade ju rätt. Så jag tog hem den, och sprutade ut den över sagda stenar, och det luktade förstås vidrigt, och något läckte in genom handskarna (vanliga, inte gummihandskar), så jag fick tvätta händerna sen, och nu har jag suttit och googlat "ogräsättika på huden" och förstår att jag inte har långt kvar.

Eller, det hjälpte nog att jag tvättade händerna med tvål och vatten. Jag ska nog överleva. Däremot önskar jag att ogräset ska lägga sig ner och dö ganska omgående.

Nu ska min lediga dag övergå till att stryka kläder. Jag har en hög jag samlat kläder i sedan typ i påskas. Det är liksom aldrig så där himla bråttom att stryka, jag har ju annat att ta på mig. Men nu så! Jag har så himla kul när jag är ledig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar