torsdag 21 maj 2020

Dagstorpssjön en majkväll och förmiddag

Vi körde alltså upp till Dagstorpssjön igår kväll med husbilen, jag och Håkan. Hittade en lämplig parkering inte jättelångt ifrån där vi idag skulle på orienteringsträning. (vi ville inte ställa oss exakt där eftersom det var trångt och ont om parkering) En väldigt bra plats hittade vi, med många fåglar och sjöutsikt! Och eftersom klockan inte var mer än kanske halv 9 eller så på kvällen så begav vi oss ut på kvällspromenad längs med sjön, för sådant kan man göra i maj.

Det var alldeles fantastiskt fint. Och sjön låg stilla, några stod och fiskade, solen var på väg att gå ner, och det var så där vackert att det nästan gjorde ont i hjärtat.


På vägen tillbaka var jag tvungen att dra upp telefonen gång på gång för att fota. Tänk bara att de här bilderna är tagna ungefär 21:30...! Ljuset! Grönskan! Stillheten! Det är sådana här stunder jag vill ta med mig till de där nattsvarta decemberkvällarna, och ha som förråd att ta av, ungefär som när man kokar in sommarens bär för att ha under vintern ("man" som i "en del men inte jag").







Och så gick jag där och kände hur mycket djupare andetag jag kunde ta när jag gick i skogen en majkväll.

Sedan läste vi, och sov vi, och så vaknade vi till sol och bofinkar.

Och orienteringsträning. Jag hade valt banan som hette något i stil med "hallå-hur-långt-är-det-här-och-hur-tänkte-du-nu" med backe upp och backe ner. Men väldigt fin skog! På många håll sådan där öppen granskog med mossa på marken, och på andra håll (uppe i hörnet mellan kontroll 4 och 5) med milsvid utsikt ut över landskapet.


Nu har vi kört hem till Vismarlöv igen, benen är trötta, ansiktet är solbränt och själen är nöjd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar