måndag 25 maj 2020

Att komma iväg på morgonen

Fördelen med att åka buss och tåg till jobbet är att jag faktiskt kommer iväg på morgnarna. Klart det är stressigare, men jag låter bli de där bli-sen-grejerna, eftersom jag helt enkelt bara måste köra senast ett visst klockslag för att inte missa bussen i Klågerup.
Just nu kör jag i stället bil hela vägen till jobbet - dels för coronan och allt det där, dels för att det är åttiotre gånger skönare att köra bil i maj med ljusa morgnar och kvällar, torra vägar och blommande rapsfält, än till exempel i januari med eländigt mörker, slask och allt det där som är då. Det går rätt mycket fortare att köra bil, faktiskt: 40 min från dörr till dörr att jämföra med de 80 minuter det tar från dörr till dörr när jag kör bil till Klågerup, åker buss Klågerup-Svedala, väntar på tåget där i tio minuter, åker tåg Svedala-Ystad och sedan promenerar från stationen till biblioteket...

Men komma iväg på morgonen utan "deadline"? Svårt. Det kan vara en diskmaskin som tycker att den ska tömmas. En bok som inte vill sluta läsas. Lite te till som behöver drickas. En ögonfrans som måste plockas. Eller som i morse: kläder som bråkar. Byxorna som inte alls funkade med den där blusen. Byxorna som faktiskt inte funkar alls, fasen också. Eller skorna som blev fel. Eller när alltihop känns för varmt. Eller för kallt. Eller när "idag-ska-jag-ha-färgglatt-på-mig-för-det-är-en-sådan-dag" efter en titt i spegeln byts i "men-för-i-helvete-hur-tänkte-jag-nu-av-med-dem-på-med-tråk-jeansen-och-svarta-tröjan...igen". Bråkiga kläder. Och skor. Dumma är de. För att inte tala om de där dagarna man ska göra sig till och sätta upp håret på något roligare sätt än det vanliga hänget eller paniktofsen. Och håret bara vägrar samarbeta.
Smink har jag som väl är lagt av med för länge sen. Det är fördelen när man har så starka glasögon som jag: det kan kvitta om det är smink eller ej bakom allt det där glaset. Men tänk om jag skulle stått där och duttat med det också, herregud, då hade jag kommit till jobbet ungefär samtidigt som folk började gå på lunch.

Eller så kommer det en facebookkommentar som måste besvaras (jo, för man tog sig tid att kolla facebook...). Eller så kanske kylskåpet behöver organiseras om. Mögliga grönsaker slängas. Klänning strykas för "den kan jag ju ha i dag, och jag hinner nog...".

Ljudbok väljas, pokemon fångas, stolssätet ställas in på ett skönare sätt.

Bah.

Tur jag har flextid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar