måndag 14 oktober 2013

Inget drag under galoscherna här inte

Det där kalaset vi var på i lördags? Med kanske hundra personer sittandes i en lokal? Det var hundra grader varmt där inne. Man fick andas lugnt och sansat för att få i sig något syre alls. Alla fönster och dörrar var stängda.

Vi satt precis vid en dubbel altandörr som vette ut mot en trädgård. Och vi försökte öppna den där dörren ett antal gånger för att få in lite luft och svalka. Varje gång gick det ungefär tio sekunder innan det kom någon pigg 75-åring ilande och drog igen dörren med en smäll, varpå det alltid skickades en förebrående blick åt vårt håll.

"Pfff. Låta dörren stå öppen så där." kunde man riktigt höra hur de tänkte. "Då blir det drag. Jag vill inte sitta i drag."

Drag. Det är farligt, det.

Fast jag tycker att om man öppnar ett fönster i ett överhettat rum så blir det inte drag. Det kommer in kylig luft, ja. Men för att få drag måste det väl vara öppet någon annanstans i rummet eller huset. Eller så är det en felaktig ventilation som skapar drag - inte det öppna fönstret. Men det där verkar vara en generationsfråga. Flera äldre personer i vår omgivning (och definitivt på det där kalaset) är paniskt rädda för drag. Jag undrar varför?

Själva sover vi med öppet fönster varje natt, även vintertid. Vi är nästan aldrig sjuka. Den enda gången jag kanske fått ge de drag-rädda människorna lite rätt är när jag för tolv år sedan ammade Lisa vid öppet bilfönster (högsommar) och nästa dag fick mjölkstockning. Men jag vet ju egentligen inte om den berodde på det där draget eller på något annat.

Och det är dragigt vintertid i biblioteket där jag jobbar. Då fryser man alltid hur mycket kläder man än tar på sig. Men det beror som sagt var inte på något öppet fönster utan mer på ventilationen som inte låter rätta till sig.

Frisk-luft-från-fönster-drag? Nä, någon måste ha skrämt alla de här människorna med läskiga drag-historier när de var barn. Eller nåt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar