fredag 30 augusti 2013

Vad jag just nu ägnar (för mycket?) av min tid åt

Vår orienteringsklubb ska ordna en tävling på söndag. Fyrklubbs heter den, och är Skånes största orienteringstävling. Arrangemanget brukar vandra runt bland skåneklubbarna, och i år är det alltså vår tur.

Det som är så speciellt med den här tävlingen är att klubbarna tävlar mot varandra. Man springer för sin klubb, som sedan sätter ihop dagens bästa resultat till ett "lag" enligt en stor och snårig mängd regler. Väldigt många fler orienterare än vanligt springer (för vissa orienterare är Fyrklubbs den enda tävlingen de springer på hela året) och det är lite extra arrangemang kring tävlingen med sjungande av nationalsången, utsmyckning av arenan, en särskild tjugomannaklubb för dem som sprungit tävlingen mer än tjugo gånger och lite annat extra.

Och det är  mycket arbete med att anordna Fyrklubbs. Mycket mer än till en vanlig tävling. Jag har ansvar för sekretariatet - datorsystemet som används för tävlingen, alla anmälningar, startlistor och administrerande av tider och resultat. Och när det är så många människor inblandade (nära 1100 anmälda just nu) så blir det mycket att göra. Jag har varit djupt, djupt engagerad i denna Fyrklubbstävling sedan i april eller så. Och nu sista veckan har det förstås kulminerat - nu ska ALLT bli färdigt, ALLT måste FUNKA. Det rasar in mail med lagändringar, det uppstår små detaljer som ska fixas, jag kommer på nya grejer att oroa mig för hela tiden. Sover gör jag inte så mycket.

Häromkvällen hade jag och min käre oäkte make ett litet meningsutbyte om detta. Han tycker det finns en gräns för hur mycket jobb man kan lägga ner på såna här saker. ("det är inte VM") Att det nog löser sig ändå. Jag tycker att det ställs stora och detaljerade krav på denna Skånes största orienteringstävling, och jag vill ha det perfekt. Tävlingsledaren vill ha det perfekt. Mannen som "uppfann" Fyrklubbstävlingen vill ha det mer än perfekt. Och jag vill inte att "det nog ska lösa sig". Jag vill kunna förutse allt som skulle kunna hända och ha en lösning uttänkt för det.

Han tycker jag lägger ner för mycket jobb på det. Jag vet att jag lägger ner mycket jobb och vill ha lite förståelse och stöd för det.

Vi blev sams senare.

1 kommentar:

  1. Jag håller med dig, har man tagit på sig en viktig uppgift så ska man utföra den till 100 procent. Men, liite kan jag förstå Håkan också,för ibland kanske man i sin nit och ordentlighet tenderar att överarbeta saker och ting. Man kan ju inte förutse allt men dock göra sitt allra bästa och det är gott nog. (M)

    SvaraRadera