tisdag 29 januari 2013

Ja jag känner för att öppna nederdelen på jackan lite så att de friska vintervindarna kan komma upp på magen...?

Varför är det så nuförtiden att alla vinterjackor utrustas med dragkedjor som kan öppnas åt båda hållen? Alltså när det sitter två såna där dragmanicker i rad och man ska dra upp den översta. För att sen den understa inte ska dra upp sig själv utan hållas på plats så måste det finnas en knapp i nedre fållen på jackan som man måste knäppa.

Jag svär varje morgon, för de här blixtlåsen krånglar jämt. Åtminstone för mig, men just i det här kan jag inte vara unik, tänker jag. Båda dragmanickerna måste sitta i rätt position innan man kan dra upp den översta, och är jackan lite äldre, eller med resår i nerkanten så är det ett elände att få grejerna på plats så att man kan dra upp dragkedjan. Det är ju inte så att man har all tid i världen heller att stå och pilla med sånt där krafs på morgonen.

Jamen varför??? Hur ofta vill man öppna jackan nerifrån? Är jag för varm så öppnar jag väl jackan som vanligt eller tar den av mig? Kan någon enda människa ge mig en hållbar förklaring till dessa dumma blixtlås så att jag åtminstone har någon slags anledning till att stå och svära över dem när jag ska ta på mig jackan?

4 kommentarer:

  1. Jag vill alltid ha såna dragkedjor på min ytterkläder. Det är jättebra när man t ex cyklar eller sitter ner, då kan man dra upp den nedre dragkedjan lite och så blir det inte så bylsigt. Maman

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aha, så där finns en tanke. Fast jag öppnar aldrig jackan då heller så tanken har aldrig fallit mig in att det ska vara därför.

      Radera
    2. Pröva får du se och en helt ny bekvämare värld kommer att öppna sig!

      Radera
    3. Och kallare...
      Men jag sitter ytterst sällan ner när jag har vinterjackan på mig? Eller jo, jag sitter ju i bilen kom jag på, får väl testa där.

      Radera